Review: Lego Star Wars The Skywalker Saga

Ontwikkelaar: TT Games
Uitgever: Warner Bros Interactive Entertainment
Beschikbaar op: Nintendo Switch, PlayStation 4/5, Project Scarlett, Xbox One, Xbox Series X/S en PC
Getest op: Xbox Series X/S

Hello There

De Lego games zijn doorheen de jaren goed gekend voor hun parodieën op verschillende franchises. Met the 4th of May en de Obi-Wan Kenobi serie is Star Wars populairder dan ooit.

Over het verhaal van “The Skywalker Saga” valt er niet veel te vertellen. De game is onderverdeeld in 10 episodes waarvan iedere aflevering een film bevat. Tussen de Star Wars fans is er altijd de eeuwige discussie in welke volgorde je de films moet bekijken. Lego is dit vraagstuk aandachtig geweest en geeft ons de keuze om te starten met “The Phantom Menace” ofwel “Star Wars IV: A New Hope”. Voor de fans van de laatste films kan je ook onmiddellijk kiezen om als Rey aan de slag te gaan in The Force Awakens

Ik heb even getwijfeld om te starten met A New Hope maar gezien mijn partner niet echt een Star Wars fan is, hebben wij dan maar beslist om te starten bij The Phantom Menace. Dit om de chronologie wat gemakkelijker te maken.

De episodes zijn tamelijk kort gehouden. Je krijgt enkele scènes te spelen uit de films met daarna de mogelijkheid om de levels nog vrij te verkennen met het personage naar keuze. Deze verkenning zal je zeker moeten doen als je alle voorwerpen wil verzamelen.

Iedere episode wordt verteld aan de hand van 5 levels. Er zijn dus in het totaal 45 levels om te verkennen doorheen de game. Ik kreeg van mijn kinderen de vraag waarom niet alle films of series aanwezig zijn in de game. Dit is inderdaad zo. De titel zegt het zelf “Skywalker Saga”. Er wordt dus enkel rekening gehouden met de Skywalker familie. Je zal dus de verhalen van Boba Fett, de Mandalorian of andere origins niet vinden in deze game. Voor de fans wordt dit wel ruimschoots goedgemaakt door meer dan 380 speelbare personages in de game te stoppen.

Deze personages worden onderverdeeld in 10 verschillende klassen zoals:

• Jedi
  • Hero
  • Scavenger
  • Scoundrel
  • Bounty Hunter
  • Villain
  • Dark Side
  • Astromech Droid
  • Protocol Droid
  • Extra

Iedere klasse heeft zijn eigen vaardigheden die je doorheen de levels kan gebruiken. Ik moet toegeven, in 90% van mijn gameplay ben ik toch een Jedi geweest. Het kleine jongetje in mij, kwam terug boven. Weliswaar heb ik wel veel tussen de categorieën gewisseld om zo alle voorwerpen vrij te spelen. De vaardigheden kunnen vervolgens met behulp van de gevonden blauwe legoblokjes verbeterd worden.

Zoals we de Lego games kennen zijn er weer enorm veel unlockables die je doorheen de levels kan vinden. Deze kan je niet allemaal direct vrijspelen. Je hebt dus bepaalde personages en hun vaardigheden nodig om die gewenste beloning vrij te spelen of de puzzel op te lossen.

Om de zoektocht naar deze geheimen wat gemakkelijker te maken, is er nu ook de mogelijkheid om geruchten te kopen. Wanneer je deze koopt krijg je een extra tip om zo de gewenste secundaire missie op te starten. Deze optie komt goed van pas voor de verzamelaars die de laatste geheimen van de game willen onthullen.

De verhalen zijn ook weer gevuld met een vleugje humor. Zo drijft men veel de spot met de personages of scènes waardoor het spelen zelf wel aangenaam wordt. Je zal bijvoorbeeld Luke Skywalker veel blauwe melk zien drinken of de jonge versie van Anakin zijn lightsaber verkleurt plots enkele seconden van blauw naar rood. Het maakt het spel een stuk luchtiger om te spelen zodat je nog altijd aanwezig bent in de fantasiewereld van Lego.

Op naar die noppenverdubbelaars

In Lego Star Wars: The Skywalker Saga kunnen we weer op jacht gaan naar de noppenverdubbelaars. Denk er dus aan om in het begin van het spel je noppen wat te verzamelen om deze snel te investeren in deze verdubbelaars. Zo is er de keuze uit de noppen x2 tot x10. Om deze vrij te spelen, heb je een aantal noppen en datacards nodig die je doorheen de levels kan vinden.

Iedere verdubbelaar kan toegevoegd worden aan de vorige. Bijvoorbeeld bij het activeren van x2 + x4 worden deze opgeteld. Als je de berekening uitvoert dien je dus telkens hetzelfde aantal noppen te verzamelen om de volgende verdubbelaar aan te kopen. Verplicht is dit echter niet, maar het is zeker een meerwaarde wanneer je al die personages, ruimteschepen en tips wil vrijspelen. Een must have voor de verzamelaars dus.

Bij deze extra’s zitten er nog een paar leuke opties zoals de stokbrood lichtzwaarden, bijkomende animaties, …. Aan jou om deze allemaal te ontdekken.

Ik heb Lego Star Wars: The Skywalker Saga voornamelijk met mijn vrouw getest. We vonden het zeer aangenaam om samen het volledige verhaal te doorlopen. De game is eigenlijk gemaakt om in een splitscreen te spelen. Dit zal je algauw merken door de verschillende puzzels of objecten die je doorheen de levels kan verzamelen. Alle puzzels kan je zelfstandig oplossen, maar de regels kunnen iets verbogen worden wanneer je met twee speelt.

Sommige blokjes zijn moeilijk bereikbaar waardoor je een constructie moet maken, een speciale vaardigheid moet hebben om te klimmen of te vliegen,… Als je dan wat creatief te werk gaat kan je dit ook omzeilen. Zo kan je bijvoorbeeld al Jedi een droid de hoogte inbrengen om het legoblokje te nemen. Maar dit is niet het enige. Hoe beter je de vaardigheden van de personages kent des te meer je ervan kan profiteren. Met twee spelers kan je dit tamelijk uitbuiten. Het hoort misschien niet zo te zijn maar het gaf ons wel een bepaalde vorm van voldoening om de puzzels op een alternatieve manier te benaderen.

Een kleine extra

Net als in voorgaande Lego games, circuleren er terug een aantal codes om extra personages vrij te spelen. Natuurlijk heb ik deze met plezier gebruikt. Zo zijn er bijvoorbeeld kerstedities van C-3PO of Chewbacca beschikbaar. Ik aarzel dan ook niet om deze met jullie te delen. De codes kunnen ingegeven worden vanaf het startmenu.

• KH7P320 – Aayla Secura
  • XV4WND9 – Admiral Holdo
  • OKV7TLR – Dengar
  • SIDIOUS – Emperor Palpatine
  • 3FCPPVX – Grand Moff Tarkin
  • BAC1CKP – Mister Bones
  • WBFE4GO – Nute Gunray
  • Z55T8CQ – Poggle the Lesser
  • GR2VBXF – Ratts Tyerell
  • VT1LFNH – Shaak Ti
  • T9LM1QF – Shmi Skywalker
  • SKYSAGA – Temmin Wexley
  • C3PHOHO – C-3PO (Holiday Special)
  • WOOKIEE – Chewbacca (Holiday Special)
  • WROSHYR – Darth Vader (Holiday Special)
  • TIPYIPS – D-O (Holiday Special)
  • LIFEDAY – Gonk Droid (Holiday Special)
  • KORDOKU – Poe (Holiday Special)
  • ARVALA7 – Razor Crest (Mando’s Ship from Season 1)
  • SHUTTLE – Resistance I-TS Transport

Voor mij is Lego Star Wars: The Skywalker Saga een Star Wars game zoals deze hoeft te zijn. De game is een kindvriendelijke vertaling van alle games maar behoudt toch zijn kwaliteit. De personages, de missies, verschillende levels en de enorme hoeveelheid aan content maken deze game een topper voor jong en oud. Naast Lego DC Super Villains vond ik deze titel de beste Lego game ooit.

• Veel content en verzamelmogelijkheden
  • Zeer leuk om in splitscreen te spelen
  • Herspeelbaarheid