Review: STRANGER OF PARADISE FINAL FANTASY ORIGIN

Ontwikkelaar: Team Ninja, Koei Tecmo en Square Enix
Uitgever: Square Enix
Beschikbaar op: PlayStation 4/5, Xbox One, Xbox Series X/S, Project Scarlett en Microsoft Windows
Getest op: Xbox series X/S

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin geeft een twist aan de Final Fantasy serie met hun nieuwe action RPG. De game werd ontwikkeld door Team Ninja, Koei Tecmo ( Nioh Serie en Ninja Gaiden ) in samenwerking met Tetsuya Nomura ( Final Fantasy VII, Kingdom Hearts ).

Wij werden al een tijdje verleid tot de nieuwste Final Fantasy. Dit had te maken met de release van hun eerdere demo’s. Om deze game te promoten werden er in totaal drie verschillende demo’s voorzien met de laatste release op 09/03/2022. De game kon zo al gratis getest worden. De kers op de taart was, dat de opgeslagen gegevens van de demo overgezet konden worden naar de volledige game ( gekochte versie ).

De trailer zag er spannend uit en de muziek van Frank Sinatra’s “I did it my way” wakkerde alvast onze interesse aan.

Are you Chaos?

De game neemt ons mee naar het begin van de klassieke Final Fantasy. Het is geen remake, maar een alternatieve versie op het originele Final Fantasy verhaal. Dit zorgt er voor dat de game aantrekkelijk blijft voor de fans, maar ook een nieuw verhaal vertelt aan nieuwkomers. Je hoeft dus geen Final Fantasy game te hebben gespeeld om dit verhaal te snappen.

Maar is dat wel zo? Is het chaotisch? Ben jij chaos? Huh?

Ik moet toegeven dat Stranger of Paradise mij het gevoel gaf dat ik iets gemist had. De game begint met Jack en zijn bondgenoten Ash, Jed, Neon en Sophia die de poorten van Chaos Shrine betreden. Het genootschap gaat op ontdekking of ze werkelijk de vier warriors of light zijn, die door de profetieën zijn aangekondigd. Deze profetie houdt in dat er vier warriors of light de wereld zullen beschermen van de kwade duisternis.

Het klinkt simpel, maar dat is het niet. We starten met een openingsfilmpje waar Jack met Ash en Jed de verduistering van hun kristallen bespreken. Deze kristallen bezitten over bepaalde krachten die later duidelijk worden tijdens het spelen van het verhaal. De krijgers komen aan in het koninkrijk Cornelia.

Het bondgenootschap biedt vervolgens hun diensten aan bij de koning van Cornelia. Dit met het oog om de bron te doden die de wereld teistert: Chaos. Alvorens op onze eerste missie te vertrekken worden we nog voorgesteld aan prinses Sarah die ons vraagt om een vermiste Cornelian ridder te vinden.

Ik dacht dat ik iets over het hoofd had gezien, want ik was niet echt mee met het verhaal. Volgens dat ik gelezen had, was het toch een alternatieve realiteit op de originele game? Na een tijdje spelen werd het wel duidelijk wat er aan de hand was. De hoofdpersonages lijden aan een soort van geheugenverlies waardoor het verhaal duidelijk wordt tijdens het spelen.

Jack vraagt bij iedere bossbattle “Are you chaos?” Gezien men op chaos jaagt en het verhaal wat chaotisch is, maakt het de conversaties wel toepasselijk.

Jack en zijn vrienden

Het verhaal zich af met Jack, Ash, Jed, Neon en Sophia. Als speler dienen wij Jack te besturen doorheen het level. Hiervoor kunnen we worden bijgestaan door twee extra personen die je kan selecteren uit je gezelschap. De game kan verder ook gespeeld worden met 3 personen online.

Jammer genoeg zijn we gebonden aan Jack. Gezien de uitgebreide gevechtsmogelijkheden vond ik dit zeker niet erg maar sommigen zullen dit als een gemiste kans zien.

We starten eerst met de missies. Deze zijn onderverdeeld op de kaart over drie continenten. Iedere missie wordt aangeduid met een aangeraden level. Ben je wat minder ervaren dan de vereiste level, dan is dit niet onmiddellijk een probleem. Je moet er dan wel rekening mee houden dat het knokken zal worden. De gebruikerslevel hangt af van de wapens en uitrusting van Jack en zijn bondgenoten. Er wordt een gemiddelde genomen van deze volledige uitrusting waardoor er een level rating wordt toegekend.

Na iedere missies wordt er een mogelijkheid vrijgespeeld om een secundaire missie uit te voeren. Deze dragen niet bij tot het verhaal maar geven je de mogelijkheid om extra uitrusting vrij te spelen om zo de personages nog sterker te maken. Om de hoofdmissies tot een goed einde te brengen kan je er eigenlijk niet onderuit om de secundaire missies te spelen. Dit is te wijten aan het aangeraden spelerslevel. Als je in een hoofdmissie telkens sterft, is het toch aangeraden om je personages wat sterker te laten worden door middel van deze zijmissies. Stranger of Paradise is geen gemakkelijke game. Er zijn een viertal moeilijkheidsgraden en het maakt wel een duidelijk verschil. Wie ooit Nioh heeft gespeeld weet dat de moeilijkheidsgraad soms vergeleken kan worden met een Dark Souls game. Er is de keuze tussen:

• Story
  • Action
  • Hard
  • Chaos

Gelukkig kan de moeilijkheidsgraad ingame aangepast worden. Voor de review heb ik de story getest, maar ook de hogere moeilijkheidsgraden. Het is dus even zoeken bij welke graad je als gamer comfortabel bent.

Gespecialiseerde jobs

Het concept ziet er tamelijk simpel uit maar dat is het niet. De personages zijn voorzien van een gevechtsstijl ( jobs ) en hun uitrusting. In het begin zijn de jobs beperkt tot:

• Duelist
  • Swordsman
  • Swordfighter
  • Marauder
  • Pugilist
  • Ronin
  • Mage
  • Lancer

Iedere gevechtsstijl heeft zijn eigen voordelen en wapens. Er wordt een tutorial voorzien om de speler wat wegwijs te maken doorheen de verschillende gevechtsmogelijkheden. Weliswaar blijft dit optioneel. Ik raad het wel aan om de basis van deze tutorial te doorlopen daar je toch wel enkele goeie combo’s leert.

Na een uurtje of twee dacht ik het meeste te hebben gezien. Een achttal jobs, unieke levelgebonden uitrusting en telkens een level met een bossfight. Ik kon niet meer mis zijn. Na enkele uren begint het spel maar interessant te worden. Hoe dit komt, wordt hieronder duidelijk gemaakt.

Jack beschikt over de mogelijkheid om twee jobs mee te nemen. Mijn ideale setup voor Jack was een mage in combinatie met een hack en slash. Iedere joblevel beschikt over een 30 tal levels waarvoor je ervaringspunten krijgt. Aan de hand van een vaardigheidsboom worden er sterkere combo’s vrijgespeeld of specialisaties. Hier is er dan ook nog eens de mogelijkheid om je te specialiseren in een bepaalde job, waardoor er nieuwe vertakkingen ontstaan. Het maakt het enorm ingewikkeld, maar ook leuk. Hier zijn we weer met onze “chaos”.

Dit zorgt ervoor dat je als speler ook andere jobs gaat verkennen wanneer je de maximum van een vertakking hebt behaald. Om een voorbeeld te geven hoeveel vertakkingen er zijn, som ik ze hier even op:

Advanced Jobs
  • Warrior
  • Knight
  • Thief
  • Monk
  • White Mage
  • Black Mage
  • Red Mage
  • Dragoon
  • Berserker
  • Samurai

Expert Jobs
  • Breaker
  • Void Knight
  • Tyrant
  • Sage
  • Dark Knight
  • Paladin
  • Ninja
  • Assassin
  • Liberator

Zoals je ziet ben je al gauw een aantal uren bezig met het behalen van alle maximum levels. De mogelijkheid om twee jobs tegelijk te activeren maakt het ook leuk dat je voldoende variatie hebt in de gameplay. Het is ook wel nodig om verschillende mogelijkheden te hebben gezien sommige vijanden een zwakte hebben tegenover een bepaalde gevechtsstijl. Soms is het dan ook wat zoeken wat de tegenstander hun zwakke punt is. Wanneer de moeilijkheidsgraad niet zo hoog is, kom je ermee weg om dit niet te doen. Bij de hogere moeilijkheidsgraden ( hard, chaos ) moet je effectief kijken naar de zwakke punten van de tegenstander of het resulteert ongetwijfeld in een “game over”.

Wie moet er nog wat kledij/wapens hebben?

Bij iedere job hoort er een wapen maar ook uitrustingsstukken die een boost geven aan deze gevechtsstijl. Je krijgt enorm veel voorwerpen en in het begin is het leuk om Jack en zijn vrienden uit te rusten met het verkregen materiaal.

Ieder wapen of kledingstuk is verder levelgebonden waardoor deze logischerwijs sterker worden. De hoeveel is echter danig groot, dat je plots het bos niet meer door de bomen ziet. Ik betrapte mijzelf er soms op dat ik meer dan een kwartier op zoek was naar een ideale build om na tien minuten te spelen opnieuw hetzelfde te doen. Er klopt hier duidelijk iets niet mee en het staat niet in verhouding met de speelduur. De game voorziet de mogelijkheid om een personage automatisch de beste build geeft. Dit spaart een hoop tijd waardoor je zelf niet meer op zoek moet gaan. Gezien ik het beu was om telkens op zoek te gaan naar die voorwerpen, klikte ik uit gemakzucht dan maar op “optimize equipment”, zodat ik niet telkens minutenlang van mijn speeltijd verloor. Dit maakt het wat jammer. Men frustreert de speler hiermee, waardoor het bouwgedeelte van de personages gewoon overgeslagen wordt. De hoeveelheid aan verkregen wapens en kledij zou zeker met de helft tot zelfs meer moeten worden teruggeschroefd.

De gevechten zelf zijn schitterend en doen mij ook wat denken aan Nier Automata. Na het doorbreken van de vijanden hun combo’s kan Jack een finishing move gaan uitvoeren. Het is zalig om de vijanden te kristalliseren en vervolgens in duizenden stukken te breken. Deze mogelijkheden in combinatie met de camera en de omgeving maken de gevechten nooit saai.

Ode aan Final Fantasy

De levels zijn weldoordacht en zijn prachtig gemaakt. Op de Xbox Series X en de S kwamen de kleuren zeer mooi tot hun recht. Het was dan ook aangenaam spelen. Maar de levels konden soms ook enorm frustrerend zijn. De meeste omgevingen wijzen zichzelf aan waardoor je gemakkelijk de weg kan vinden. Andere levels lijken door hun gangen zo op elkaar waardoor je eigenlijk in een labyrint terecht komt. Er is dus geen kaart aanwezig waardoor ik nu en dan eens verloren liep. Een beetje zoeken vind ik niet erg maar soms verliep dit wel chaotisch. Dit is ook te wijten dat alle vijanden respawnen wanneer je wat wijzigingen uitvoert aan een checkpoint.

Het respawnen van de vijanden is interessant om deze gebruiken voor hun uitrusting maar het zorgt er ook voor dat je soms niet meer weet of je nu al deze gang of het pad hebt genomen. Loop je wat verloren, dan is het aangeraden om de checkpoints iets uit te stellen.

De checkpoints worden aangeduid door middel van een vliegende kubus waar je alle jobs en uitrusting kan aanpassen. Alle potions worden ook gereset waardoor je weer aan de slag kan. Het is dus belangrijk om deze checkpoints te gebruiken. Doe je dit niet, dan kan je soms veel speelduur kwijtspelen wanneer het personage sterft.

De levels zelf zijn een referentie naar eerdere Final Fantasy games. Hieronder een klein weetje voor de fans:

• Chaos Shrine, een heiligdom dat plotseling verscheen, vanuit een onbekende toekomst naar het heden gestuurd. Gebaseerd op de Chaos Shrine uit Final Fantasy.
  • Western Keep, een oud kasteel, een door oorlog getekend kasteel. Gebaseerd op Castle Palamecia uit Final Fantasy II.
  • Crystal Mirage, een oude doorschijnende toren midden in een bos. Gebaseerd op de Crystal Tower uit Final Fantasy III.
  • Flying Fortress, een zeer geavanceerd fort in de wolken vol mechanische constructies waarin Tiamat is gehuisvest. Gebaseerd op de Tower of Babil uit Final Fantasy IV.
  • Ruïnes van Machina, een lang verlaten gemechaniseerde faciliteit die nog steeds wordt bewaakt door een Soul Cannon. Gebaseerd op Ronka Ruins uit Final Fantasy V.
  • Terra Tortūra, een landschap vol drijvende eilanden, monsters en vallen. Gebaseerd op het drijvende continent uit Final Fantasy VI.
  • Sunken Shrine, een technologisch geavanceerd heiligdom met Kraken. Gebaseerd op de Junon Underwater Reactor uit Final Fantasy VII.
  • Mount Gulg, een actieve vulkaan die moeilijk te doorkruisen is. Gebaseerd op de Fire Cavern uit Final Fantasy VIII.
  • The Wicked Arbor, een dicht bos gehuld in miasma. Gebaseerd op Evil Forest uit Final Fantasy IX.
  • Hallowed Massif, een met vorst beladen berg die vatbaar is voor lawines. Gebaseerd op Mt. Gagazet uit Final Fantasy X.
  • The Ancients’ Tower, een witte toren gevuld met valmechanismen. Gebaseerd op Delkfutt’s Tower uit Final Fantasy XI.
  • Cavern of Earth, een oud graf met Lich. Gebaseerd op het graf van Raithwall uit Final Fantasy XII.
  • Refrin Wetlands, een land waar iets bestaat dat “vervormingen” in de wereld kan veroorzaken en duisternis kan verspreiden. Gebaseerd op het Sunleth-waterlandschap uit Final Fantasy XIII.
  • Pravoka Seagrot, veroverd door piraten onder leiding van kapitein Bikke. Gebaseerd op de Sastasha Seagrot uit Final Fantasy XIV.
  • Vigilia Court, een tweekoppige toren van modern design. Gebaseerd op de Citadel uit Final Fantasy XV.

Stranger of Paradise Final Fantasy Origin toont ons een andere kijk op de originele Final Fantasy game. Het is een nieuwe game met een ode aan de originele titel. Stranger Of Paradise speelt zeer aangenaam, maar wordt soms wat onoverzichtelijk door het teveel aan uitrustingsstukken en wapens. Ik zat soms meer te zoeken naar de ideale uitrusting dan bezig te zijn met het level.

• Veel content
  • Kleurrijk, grafisch mooi, toffe muziek
  • Goed gevechtsmechanisme