Review: Elden Ring

Ontwikkelaar: From Software
Beschikbaar op: PlayStation 4/5, Project Scarlett, Xbox One, Xbox Series X/S en Microsoft Windows
Getest op: Xbox Series X/S

Game of The Elden Ring

Als gamer kon je er de laatste weken niet aan ontsnappen. Op iedere vorm van sociale media zag je ongetwijfeld al iets voorbijkomen van Elden Ring. Alvorens mijn review te maken, probeer ik om zo weinig mogelijk content te bekijken zodoende deze mijn objectiviteit niet kunnen beïnvloeden. Deze keer was er echter geen ontsnappen aan. Overal zag ik ze voorbijkomen “Elden Ring 9/10, 10/10, verbazingwekkend, game van het jaar,…

Mijn verwachtingen van Elden Ring waren hoog. Dit gezien het feit dat de game gemaakt werd door From Software die we kennen van games zoals Dark Souls en Bloodborne. Elden Ring werd verder geschreven door Hidetaka Miyazaki en de enige echte George R.R. Martin. Voor wie de laatste naam niet onmiddellijk bekend in de oren klinkt, zal ik eventjes helpen. George R.R. Martin is gekend van bijvoorbeeld “A song of Ice and fire”, die later verfilmd werd als “Game of Thrones”.

Tarnished

Het verhaal in Elden Ring is zeer sterk geschreven. Weliswaar zou je dit niet onmiddellijk zeggen. Bij de aanvang van Elden Ring weet je eigenlijk niets. Ik had het gevoel dat ik misschien wat te weinig gelezen had of niet goed had bekeken? Niets was echter minder waar. In Elden Ring word je als speler wat aan je lot overgelaten en leer je de game en het verhaal al doende.

Opgepast! Bij de aanvang van de game start je in een grot. Aan de rechterkant is er een kleine tutorial en wat gear die je zeer gemakkelijk kan missen. Ik had deze niet gezien en ben dan even terug moeten gaan.

Elden Ring speelt zich in de mystieke wereld “The Lands Between”. Vele jaren geleden was er een grote welvaart in het land . Dit was te danken aan het magisch artefact dat simpelweg bekend staat als de Elden Ring. De Elden Ring kenmerkte zich door een magische boom te laten groeien. De bladeren van de boom zegende het land door middel van een krachtige zegening die beter gekend staat als “Grace”.

Tijdens dit tijdperk van voorspoed wierp de Erdtree regelmatig enkele van zijn gouden bladeren af, waardoor de bewoners van de Lands Between krachtige zegeningen kregen die bekend staan ​​als Grace. De Erdtree gaf inwoners ook de mogelijkheid om krachtige bezweringen uit te brengen, oorspronkelijk bedoeld om de mensen van hun kwalen en ziekten te genezen.

Koningin Marika de Eeuwige, heerser van de Lands Between, had meerdere kinderen. Op zoek naar macht, brak er al snel oorlog uit tussen de nakomelingen, met sommigen die wanhopig de volledige kracht van de Elden Ring wilden claimen. Hierdoor verviel het land in chaos. De Elden Ring werd verbrijzeld, de Erdtree verloor hierdoor zijn magische krachten.

Als speler ben jij een tarnished en ga je op zoek naar de stukken van de Elden Ring om de macht te claimen en een Elden Lord te worden.

Wat een tarnished juist was, wist ik niet onmiddellijk. Ik heb dit al spelend ondervonden. Initieel dacht ik dat het een individu was die zeer snel kon sterven ( grapje ). Het verhaal wordt niet echt gebracht met veel indrukwekkende cutscènes. Het verhaal dien je zelf te ontdekken door te converseren met de NPC’s, te luisteren naar hun gesprekken en de lore te lezen.

Highway to hell

Bij de aanvang van de game ben je al gauw een half uurtje zoet met het kiezen van het juiste personage. Iedere klasse heeft zijn eigen sterkte en zwaktes. In het begin van de game kun je het personage wat allround gaan uitbouwen, maar na een tijdje zal je toch een bepaalde richting moeten uitgaan om de grote bossfights tot een goed einde te brengen.

Mijn keuze ging uit naar de klasse “vagabond”. Een goede allround klasse om het spel mee te beginnen. Ik had vooral voor deze klasse gekozen voor het maken van de review. Dit gezien ik graag de uitbouw had getest van de melee en de magische combat. De eerste uren zat ik zeker goed met dit personage, maar op een gegeven moment moest er toch een keuze gemaakt worden welke richting ik zou nemen. Na een tijdje vergt het wat tijd om voldoende gracepunten ( ervaring ) te verzamelen om een nieuw level te stijgen. Bepaalde voorwerpen zijn dan ook gebonden aan bijvoorbeeld je strenght, endurance, mind, vigor,… Dit zorgt ervoor dat je toch gedwongen wordt om een bepaalde uitbouw te maken voor het personage. Doe je dit niet, dan kan je geen gebruik maken van de sterke wapens/uitrusting. Bijvoorbeeld zit er een bijl in die een strenght heeft van level 50. Het duurt wel een tijdje voor je dit kan verwezenlijken. De moeilijkheidsgraad in de Elden Ring is al enorm hoog waardoor je alle sterke punten kan gebruiken.

Open wereld

Ik moet toegeven dat ik niet zo een schitterende Dark Souls speler ben. Met Elden Ring is dit ook niet veel beter. Ik beschik niet over het nodige geduld om 100 keer te verliezen tegen dezelfde boss om het daarna opnieuw te proberen. In Elden Ring is er hier wel een oplossing voor zijnde de open wereld.

Ik durf het te zeggen “ik bak er echt niets van in Elden RIng”. Maar gelukkig ben ik niet alleen. Deze week werd ik door een hardcore Dark Souls speler bevraagd of ik geen tips had voor Elden RIng. Ondertussen had ik deze wel want de laatste weken heb ik tamelijk wat ervaring opgedaan. Mijn ervaring bestaat redelijk uit “you died”. Dan hoor ik soms mijn dochters zeggen “papa, je moet niet zo boos zijn als je er eens aan bent”. Dan zeg ik natuurlijk dat ze gelijk hebben, dat hun papa beter tegen zijn verlies moet kunnen. Maar het neemt niet weg dat de lat zeer hoog ligt in Elden Ring.

De eerste uren liep ik echt verloren. In het spel wordt je de eerste uren een bepaalde richting uitgestuurd door middel van een “site of grace”. Dit is een checkpoint die je kan gebruiken om je personage of uitrusting te upgraden of potions aan te vullen. Na iedere tussenstop reset de wereld, waardoor alle vijanden terug aanwezig zijn. Versla je echter een boss, dan blijft deze dood.

“De makers van de game zijn toch een beetje sadistisch als je het mij vraagt. Bij de start van het avontuur was mijn eerste vijand een ridder op een paard. Een nogal imposante figuur, want hij had drietal keer de omvang van mijn personage. Zelfverzekerd ging ik ernaartoe met de gedachte “het zal wel meevallen”. Jammer genoeg was het de ondertussen goed gekende Tree Sentinel. Deze boss wordt volgens mij opzettelijk op je pad gezet om je na een paar minuten je eerste vermelding te geven “you died”. De snoodaards!”

Na enkele uurtjes stond ik klaar voor mijn eerste bossfight tegen “Margit The Fell Omen”. Deze heeft wel geduurd een tiental seconden geduurd en ik was geen overwinnaar. Hoe kan het ook anders? “You Died”. Ik begreep niet wat ik verkeerd deed en ik ben toch eventjes beginnen googelen.

Na enig opzoekwerk kwam ik terecht bij een filmpje van Gamespot. Na het bekijken heb ik de tips in acht genomen en ben ik terug ten strijde getrokken in Elden Ring. Met deze wijze raad begreep ik het concept beter en voelde ik een duidelijk verschil. Deze keer zou ik de overwinnaar worden! En zo geschiedde…

Voor de beginnende spelers deel ik dan ook graag deze leidraad van Gamespot:

Niet voor doetjes

Zoals eerder aangehaald heeft Elden Ring een hoge moeilijkheidsgraad. Het niveau kan je niet veranderen maar kun je omzeilen door gebruik te maken van de open wereld. Wanneer je het gevoel krijgt dat je tegen een muur aan het opbotsen bent, vertrek je gewoon om een ander gebied te ontdekken. De open wereld is enorm groot waardoor je altijd wel een nieuw avontuur kan vinden. Ondertussen ken ik ook een paar plekjes die kunnen dienen als ervaringsfarm om snel een paar levels sterker ter worden. Voor de beginners heb ik dan ook een kleine tip. Vind de twee reuzen in Limgrave die een koets aan het trekken zijn. Doordat ze aan elkaar geketend zijn, worden ze een gemakkelijk doelwit. Met behulp van je paard ben je namelijk snel genoeg om de reuzen neer te halen en de omliggende bewakers. Je kan hier vlot een 5000 punten verdienen op enkele minuten. Je personage kan hiermee in het begin vlot een aantal levels stijgen.

Het verkennen zal je enkel maar belonen want je komt voortdurend verrassingen tegen. Zo werd tijdens mijn verkenning verrast of beter gezegd verast door een draak.

Na uren ervaring en de wereld te hebben verkend was ik eindelijk klaar voor mijn eerst groot gevecht tegen Margit The Fell Omen. En vallen deed hij. Na een halve minuut was er geen spoor meer van Margit en kreeg ik de toegang tot Storm Castle. Hoe moeilijk het ook was, voor deze momenten doe je het en dit maakt de game wel zeer goed.

Grafische pracht

De wereld is grafisch prachtig. Wanneer je in de verte de Erdtree ziet blinken, zie je dat er veel moeite werd gestopt het grafisch gedeelte van deze game. Elden Ring werd getest op mijn Xbox Series X en de game komt hier goed tot zijn recht. Het spel speelt verder soepel en ik had niet echt last van framedrops.

Elden ring is een top van een game. Een grote prachtige open wereld die boordevol avonturen zit. Het sterke punt van de game is, dat je de mogelijkheid krijgt om alles zelf te ontdekken tijdens je avontuur. Geen clichés, maar veel actie waar je toch je hersens moet gebruiken.

De studio is gekend voor zijn games met een hoge moeilijkheidsgraad en dat is hier ook niet anders. Als niet ervaren speler van dit genre kan de moeilijkheidsgraad voor sommigen een afknapper zijn. Ik ben ook geen topper in Elden Ring maar tot mijn verbazing heb ik toch de neiging om het nog eens te proberen. De euforie is zeer groot wanneer je eindelijk over dat moeilijke punt geraakt.

• Grafische pracht
  • Grote open wereld vol avontuur
  • Je kan zelf alles ontdekken, er wordt niets voorgekauwd