Review: Olli Olli World

Ontwikkelaar: Roll7
Uitgever: Private Division
Beschikbaar op: PS4/5, Xbox Series X/S, Xbox One, PC ( steam ) en Nintendo Switch
Getest op: Xbox series X/S

Lords Of the Boards

Een twintigtal jaar geleden stond ik het laatst op een skateboard. Misschien is het tijd om nog eens mijn skatekledij en mijn board boven te halen? Dan kan ik misschien zelf nog eens proberen om een olli uit te voeren? Neen, ik dacht het niet. Door mijn leeftijd ben ik wat meer breukgevoelig geworden. Ik laat het effectief skaten dan maar over aan de jeugd.

Skaten was al enkele jaren op de achtergrond verdwenen maar maakt nu terug een grote opmars. Mijn jongste dochter staat de laatste maanden zeer vaak op haar board of rollerblades. Ik vind het dan ook leuk om ze aan het werk te zien en haar nieuwe tricks te bekijken. Ze vraagt mij soms of ze zo indrukwekkend zijn als in OlliOlli World? Dan zeg ik telkens “je bent er bijna”.

Van skaten weet ik wel iets en vroeger had ik ook veel fun met de Tony Hawk games. De laatste jaren is er toch een nieuwe speler op de markt zijnde de OlliOlli reeks.

OlliOlli World mikt niet echt op het realisme maar meer op de fun voor de gamer. De reeks kenmerkt zich door de spelers een leuke ervaring te geven op hun eigen niveau. De wereld is opgebouwd op een cartooneske manier met indrukwekkende kleurrijke 2D levels. Ik had nog nooit een game uit de reeks gespeeld. Ik kende de OlliOlli games wel en had er al veel positieve dingen over gehoord. Hierdoor was ik enorm benieuwd wat OlliOlli World in zijn mars had.

Op weg naar Gnarvana

OlliOlli World is een skateboard platform game in een cartooneske wereld. De tekenstijl doen mij wat denken aan bepaalde series op Cartoon Network.

Het verhaal speelt zich af in de fictieve wereld van Radlandia. Aldaar ga je met de plaatselijke skatehelden aan de slag om jezelf te bewijzen tegenover de skategoden. Dit met einddoel het Gnarvana te bereiken. Het verhaal en de conversaties zijn niet zo moeilijk, waardoor deze game toegankelijk wordt gemaakt voor het grote publiek. Gezien mijn dochter momenteel verkocht is aan het skaten, duurde het niet lang alvorens ze ook OlliOlli World aan het spelen was.

Aan fantasie geen gebrek

Alvorens de game aan te vatten, dien je eerst uw personage aan te maken. Wat hier meteen opvalt is de vele kleurrijke mogelijkheden die je hiervoor kan gebruiken. Het personage is volledig te configureren maar ook het board, de beschermingsstukken, kledij,… Je krijgt initieel de keuze uit een aantal voorwerpen maar deze worden zeer snel uitgebreid. Bij het voltooien van een level speel je telkens nieuwe voorwerpen vrij. Dit zorgt ervoor dat je telkens aanpassingen kan uitvoeren aan je personage. De laatste jaren zijn de cosmetische vormen in een game zeer belangrijk geworden. We zien dit ook aan het feiten dat de jongeren meer cosmetische items gaan aankopen in games. Deze optie zorgt er dan ook weer voor dat de jeugd aangetrokken wordt tot OlliOlli World.

Ieder op zijn eigen niveau

Het grote voordeel aan OlliOlli World is dat de game weggelegd is voor alle leeftijden. Het verhaal neemt ongeveer een zestal uur in beslag. Weliswaar kan je deze duur enorm gaan verlengen door alle voorwerpen vrij te spelen of de scores te verbreken.

De levels zijn goed opgebouwd door telkens de nieuwe vaardigheden te presenteren in een tutorial level. Dit zorgt ervoor dat je al spelend de nieuwe toetsencombinaties onder de knie krijgt. Moeilijk zijn deze echter niet. Gedurende de levels zijn er meerdere checkpoints voorzien. Als je vervolgens met uw personage ten val komt, dan kan je terug starten via de checkpoint. Het level doorlopen kost dus niet zoveel moeite en is haalbaar voor verschillende leeftijden. De moeilijkheidsgraad zit hem echter in het behalen van alle doelstellingen.

Om nieuwe voorwerpen en levels vrij te spelen dien je een bepaald aantal sterren te behalen. De doelstellingen zijn variërend. Zo zal je bijvoorbeeld een aantal ballonnen moeten doorprikken, geen vogels raken, de highscore van je vrienden breken,… Dit zorgt telkens voor een nieuwe wending en draagt bij aan de herspeelbaarheid van de game.

Kleurrijke geheimen

Doorheen de levels kan je veel geheimen ontdekken. Zo zijn er in de levels soms alternatieve routes die je kan nemen zijnde de “gnarly route. Deze routes geven je een ander traject die je kan volgen alsook nieuwe levels, nieuwe voorwerpen en personages. Dit zorgt er voor dat je bepaalde levels nog eens opnieuw zal willen spelen.

De levels zijn mooi opgebouwd en worden voorzien van mooie kleuren in combinatie met interessante voorwerpen. Al is het een 2D wereld, dan nog heb je het gevoel dat deze tot leven komt. Het plaatje klopt dus volledig. Je vliegt als het ware met je board door de levels met verschillende omgevingen. Deze zijn telkens aangepast aan het landsdeel waar uw personage zich in bevindt. Zo zal je bijvoorbeeld aan het skaten zijn aan het strand, in de woestijn,… Ieder level is telkens aangevuld met een aantal verrassende objecten zoals speciale walls waar je op kan grinden, vogels, kikkers, ballonnen, bijen,… Hiervoor voelt ieder level uniek aan en wordt het nooit saai.

Gnarvana League en Portal

Naast de singleplayer is er nog de Gnarvana League. Deze modus is ontworpen als multiplayer. Er zijn 2 modi zijnde:

Gnarvana League

Hier kan men zich online meten met andere online spelers aan de hand van een dagelijkse uitdaging. Het doel hiervan is het behalen van de hoogste score. En kan u verzekeren dat dit zeker niet gemakkelijk is. Er zitten zeer goede spelers online.

Gnarvana Portal.

In de Gnarvana Portal krijg je als speler de mogelijkheid om zelf een origineel level te genereren met behulp van een aantal parameters. Verwacht hier echter niet teveel van. Je kan enkel kiezen uit de moeilijkheidsgraad, de lengte van het parkoers en de basis van de level. Je dient eerst het betreffende gedeelte van het eiland te hebben uitgespeeld alvorens je de basis van dit level kan gebruiken.

Vervolgens krijg je een unieke postcode die je weer kan delen met anderen zodoende kan je bijvoorbeeld een interne competitie maken met je vrienden.

Beide modi zijn leuk als extra maar ik zou de game niet kopen om enkel de multiplayer te spelen. Hiervoor is de content te mager. Ik had hier liever gezien hoe we zelf een parkoers stuk voor stuk kunnen opbouwen.

OlliOlli World is gevuld met leuke content voor jong en oud. De game is toegankelijk voor de spelers die gewoon het verhaal willen doorlopen maar door de vele doelstellingen is OlliOlli World voldoende uitdagend voor de ervaren gamers.

• Enorm veel content
  • Voor jong en oud
  • kleurrijk, mooi getekend, toffe muziek