Review: Guardians Of The Galaxy

Ontwikkelaar: Eidos Montreal
Uitgever: Square Enix
Beschikbaar op: PlayStation 4/5, Project Scarlett, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, Microsoft Windows
Getest op: Xbox Series X/S

Introductie bij de Guardians

Ik moet toegeven dat ik niet onmiddellijk stond te springen om Guardians Of The Galaxy te spelen. De laatste jaren ben ik een beetje uitgekeken op de zoveelste Marvel verhaallijn. The Guardians Of The Galaxy hebben nooit mijn interesse kunnen aanwakkeren. Ik heb een hoop films van de Guardians gezien, maar buiten de leuke muziek is er mij niet echt iets bijgebleven. Wist ik dit veel dat dit na het spelen van deze game zou veranderen? Guardians Of The Galaxy, is het ultieme voorbeeld dat je geen oordeel mag vellen alvorens je de game hebt gespeeld.

Guardians of the Galaxy is een third-person actiespel en weet zich te onderscheiden van gelijkaardige titels door een combinatie te maken van een goed/spannend verhaal boordevol actie, humor, meerdere keuzemogelijkheden, mini-games en leuke muziek

Het verhaal begint, wanneer de Guardians op jacht gaan naar een monster die veel geld kan opleveren. Hiervoor betreden ze een verboden zone die in quarantaine is. Wanneer alles fout lijkt te lopen, worden ze ook nog gecontroleerd door het Nova Corps ( die je een beetje kan vergelijken met een ruimtepolitie ).

Voor hun overtredingen, krijgen de Guardians een boete opgelegd. Hierdoor gaan ze op zoek naar een oplossing om hun schuld af te lossen. Deze oplossingen brengen de Guardians in een spannend verhaal, die vervolgens verweven wordt met een mysterieuze entiteit. Zonder al te veel spoilers te plaatsen, kan ik melden dat het verhaal zeer spannend geschreven is. Ik had het gevoel dat ik een spannende science fiction avonturenfilm aan het bekijken was. Door het verhaal, bleef ik gemotiveerd om het spel te voltooien om zo het slot te kennen.

Star-Lord

In Guardians Of The Galaxy neem je de rol aan van Peter Quill die beter gekend is als “Star-Lord”. Peter is de leider van de Guardians Of The Galaxy. Gezien mijn minieme kennis van de franchise, heb ik het volgend weetje toch even moeten opzoeken. De game volgt het universum van de comicserie van 2008. Hierdoor kun je de Guardians niet vergelijken met de bioscoopversie en lijken de personages niet op hun Hollywood tegenhangers.

Het spel speelt uit het perspectief van Star-Lord. Peter Quill wordt bijgestaan door Drax the Destroyer, Gamora, Rocket en Groot. Doorheen het verhaal zijn er een aantal zijlijnen aanwezig die ieder personage wat meer diepgang biedt. Dit geeft het gevoel dat er ook voldoende aandacht werd besteed aan de personage uitbouw van de andere teamleden. Ieder hoofdstuk in het verhaal vond ik aangenaam om te spelen. Dit doordat het alle personages de nodige diepgang geeft. Ik heb mij nooit verveeld en het deed mij denken aan een Hollywoodfilm.

Zo zijn er diverse flashbacks uit het leven van Peter Quill die je terugsturen naar de jaren 80. Hier beleef je een stukje van het tienerleven van Peter waarvan het verhaal dan later verweven wordt met het heden.

Wat ik ook sterk vond, was de interactie tussen de personages terwijl ik op verkenning was doorheen de levels. Er worden tussentijdse gesprekken gehouden omtrent de recente gebeurtenissen. Het gebeurt dus niet veel dat je minutenlang in stilte zal rondzwerven. Er is altijd wel iets te doen.

Samen sterk

De game is opgebouwd uit een aantal hoofdstukken. Deze starten en eindigen telkens met een animatiegedeelte die het verhaal vertellen. Vervolgens zijn er levels die zich op verschillende locaties doorheen het universum afspelen. De opbouw van de levels deden mij wat denken aan de laatste God Of War game. Een grafisch mooi uitgewerkte omgeving, die aangevuld wordt met een tussentijds verhaal. Er is altijd wel iets te beleven.Ofwel ben je met je team op zoek naar een wapen, gadget, onderdelen, nieuwe kledij of kom je in een gevecht terecht.

Iedere level heeft verborgen ruimtes waar je loot kan vinden. Om tot deze ruimtes te komen zal je nu en dan een kleine puzzel moeten oplossen waarvan je de krachten van je team zal moeten gebruiken. En hier kom ik onmiddellijk tot een sterk punt van de game zijnde de krachten die gebundeld kunnen worden.

“What the FLARK!” Vloeken als Guardians Of The Galaxy.

Drax, Gamora, Groot, Rocket en Peter hebben elk hun eigen vaardigheden die je doorheen de game vrij kan gebruiken. In de levels heb je bijvoorbeeld kleine ruimtes waar Rocket in kan kruipen of kan Groot een brug maken zodoende je team over een kloof kan geraken. Dit maakt de levelopbouw wel interessant als je net die geheime ruimte kan betreden door bijvoorbeeld Drax een muur te laten slopen.

Bedankt voor de brug Groot.

Jammer genoeg kan je het verhaal niet doorlopen uit het perspectief van de andere teamleden. Dit wordt opgelost door ieder personage te voorzien van vier ondersteunende “signature moves”. Deze bewegingen kan je vrijspelen door hiervoor de nodige vaardigheidspunten te verdienen. Bepaalde vaardigheden kan je verder maar aangeleerd worden tijdens het verloop van het verhaal. Ik moet zeggen dat deze vaardigheden de vele gevechten wel zeer leuk maakt.

Terwijl je met Peter Quill aan het vechten bent, kan je gebruik maken van de vaardigheden van je team. Dit zorgt ervoor dat je toch enige controle hebt over het gevecht door zo samen te werken. Combineer dit dan nog met wat leuke muziek en de gevechtscènes zijn heerlijk om te spelen.

Tijdens de gevechten is er nog een ultiem samenwerkingsmoment voorzien en dat is de team huddle. Peter Quill kan het volledige team samenroepen en een klein overlegmomentje hebben. Alle personages reageren met een bepaalde insteek waarna jij de juiste tegenreactie zal moeten geven. Wanneer dit perfect uitgevoerd wordt, krijgt het team een kleine aanvalsboost en het volledige gevecht wordt gebracht in combinatie met een leuk liedje. Dit kan variëren van Mötley Crüe, Kickstart my heart tot Rick Astley, Never gonna give you up. Deze mix is echt zalig!

De Keuze is aan u

Guardians Of The Galaxy is doorheen het verhaal gebonden aan keuzes die je als Peter Quill moet maken. Een supergrote impact hebben deze beslissingen niet maar het zorgt wel voor een interessante wending. Zo kan je bijvoorbeeld een grotere boete krijgen, minder geld moeten afbetalen, het gedrag van je teamleden bepalen,… De keuzes zorgen er ook voor dat ik de game nog eens zou willen spelen om andere uitkomsten te zien.

Rocket naar de overkant gooien? Natuurlijk gaan we dat doen! “Encourage Drax”. Eindresultaat: Rocket is niet gelukkig!

Voor de verzamelaars

Zoals ik hierboven reeds heb aangehaald, kunnen er een doorheen de levels een aantal voorwerpen verzameld worden. Zo kan je nieuwe outfits vinden voor de Guardians maar er zijn ook een aantal voorwerpen die een verhaal vertellen. Om een voorbeeld te geven kan je een pop, armband, masker, … vinden, die vervolgens een uniek gesprek vrijspeelt met één van de Guardians. Deze kortverhalen bouwen dan weer een betere achtergrondverhaal op voor de personages. Persoonlijk vond ik deze manier leuker dan wanneer je gewoon een saaie tekst kan lezen onder een “lore” pagina.

Music Please

Muziek staat centraal in Guardians of The Galaxy en dat is er duidelijk aan te horen. De verzameling van hits is echt geniaal. Ik werd persoonlijk vrolijk van de muziek in combinatie met spelen. Het maakt het concept echt perfect.

Het verhaal neemt ons ook mee naar de betekenis van Star-Lord zijn nickname door middel van muziek. Zo worden de onwetenden geïntroduceerd met de gekende band Star-Lord. Je voelt je nu waarschijnlijk wat dom en dat is volledig onterecht. Ik kan je als muziekkenner geruststellen, want Star-Lord is een fictieve band die speciaal voor Guardians of The Galaxy gecreëerd werd. De muziek werd geschreven en gebracht door Steve Szczepkowski en Yohann Boudreault, in samenwerking met Eidos Montreal.

Ik moet toegeven dat ik dit initieel ook niet wist en ik begreep niet hoe ik een band met zo een goeie sound niet kende. Dit zegt dus veel over de geloofwaardigheid van de sound die gecreëerd werd voor het project. Je hoort de 80/90’s rock en de vibe zit echt goed. Ik moet verder bekennen dat ik enkele van hun liedjes zelfs in mijn Spotify lijstjes heb gestopt. Zo goed zijn ze! Zero to Hero vond ik echt top!

Er zijn veel hits aanwezig in de game. Deze muziekrechten zullen waarschijnlijk wel een mooi bedrag hebben gekost. Het is ook zalig om eens gerick rolled te worden na de team huddle. Zonder dat je het weet, begint Never gonna give you up te spelen door Rick Astley en word je zonder het te beseffen gerickrolled. Rick Astley heeft zelfs meegewerkt aan een kleine reclame die je hieronder kan bekijken.

Guardians Of The Galaxy brengt een spannend verhaal die gevuld is met een vleugje humor en knallende muziek. De game doet mij denken aan een sterk verhaal met een goed gevecht en puzzelsysteem zoals we deze in het verleden zagen bij titels zoals bijvoorbeeld God Of War. De game was van het begin tot het einde enorm aangenaam om te spelen.

• Verhaal is even sterk als een Hollywood film
  • Spannend en vol met humor
  • Machtige muziek