Review: Far Cry 6

Ontwikkelaar: Ubisoft
Uitgever: Ubisoft
Beschikbaar op: Project Scarlett, PlayStation 4, Amazon Luna, PlayStation 5, Xbox One, Google Stadia, Microsoft Windows
Getest op: Xbox series S/X

Nieuwe dictator

Ik mag wel zeggen dat ik wat ervaring heb met de Far Cry games. Doorheen de jaren heb ik de meeste titels gespeeld. Ik keek dan ook uit naar wat Far Cry 6 te bieden zou hebben. De verwachtingen waren alvast zeer hoog, gezien het reclamebudget die er door Ubisoft werd tegengegooid. Met de release in zicht werd ik voortdurend via internet of TV geconfronteerd met Far Cry 6. Ik moet toegeven, het zag er in de reclame alvast zeer belovend uit.

De game speelt zich af op het eiland Yara, een fictief eiland die zich situeert in de Caraïben. Far Cry behoudt zijn vaste waarden, dus het eiland wordt terug bestuurd door een personage die bijna de duivel zelf kan zijn. Deze keer is het de beurt aan acteur Giancarlo Esposito, die in de rol kruipt van dictator Antón Castillo.

Giancarlo Esposito is ons goed gekend door zijn prachtig neergezette rollen in Breaking Bad en The Mandalorian.

Yara wordt geterroriseerd door de dictator Antón Castillo en tienerzoon Diego ( gespeeld door Anthony Gonzalez ). Het dictatoriaal regime is enorm zwaar voor het volk waardoor er al een tijdje een guerrillabeweging aan het werk is onder de naam Libertad. Jij bent Dani Rojas en gaat samen met de guerrilla het gevecht aan om Yara te bevrijden tegen het kwade bewind van Antón Castillo.

Dani M of V?

Bij het opstarten van de game worden we geïntroduceerd met het hoofdpersonage Dani Rojas. Zoals we gewoon zijn in Far Cry krijgen we de keuze om de game te spelen als man of vrouw.

Op zich maakt het niet zoveel uit. Ik heb de game getest met de mannelijke Dani Rojas en mijn vrouw heeft de game gespeeld met de vrouwelijke versie. Het personage ziet er anders uit en natuurlijk is de stem ook anders. Het verhaal alsook de conversaties blijven volledig identiek. Ik moet wel toegeven dat de mannelijke stem van Dani Rojas in combinatie met het guerrillaverhaal mij telkens wat deed denken aan Just Cause 4. Moest ik het verhaal opnieuw doen, dan zou ik nu voor de vrouwelijke variant gaan.

Alleen of in coöp

Wat ik nog altijd super vind aan de Far Cry reeks is dat je bepaalde games in coöp kan spelen. Dit is hier ook weer het geval. Je kan het volledige verhaal alleen doorlopen of je kan versterking vragen van een andere online speler. Dit wordt ruim gezien. Je kan een lobby aanmaken zodoende andere spelers je wereld kunnen joinen of omgekeerd.

Gezien mijn vrouw ook nog graag eens een potje Far Cry speelt, heb ik haar in het werk gestoken met de vrouwelijke Dani Rojas. Zo kan ik gemakkelijk beide personages gaan vergelijken. Vervolgens hebben we de multiplayer modus gespeeld in haar verhaallijn.

De multiplayer moet je zien als een extra hulp voor de host. Je kan wapens, kledij, grondstoffen, ervaring en geld verzamelen als tweede speler. Weliswaar maak je geen progressie in je eigen wereld. Zo zal je dus je eigen verhaalmissies nog eens moeten spelen. Persoonlijk vond ik dit niet zo erg. Ik had mijn eigen game en had ik zin om eens een potje mee te gamen met mijn wederhelft, dan kon ik dit perfect. Multiplayer maakt de game een stuk gemakkelijker en leuker. Bij het opstarten van de game konden wij de keuze maken tussen de moeilijkheidsgraad “verhaalmodus of actie”. Gezien we in multiplayer zouden spelen hebben we dan ook voor “actie uitdagend” gekozen. Dit maakt het dan ook niet te gemakkelijk om bijvoorbeeld een basis te veroveren.

In de multiplayer hadden we dan ook onze eigen specialiteiten. De ene was een sniper en gaf dekking vanuit de diepte terwijl de andere speler in stealth of agressief de vijand probeerde uit te schakelen. Of nog een leuke tactiek die we veel gebruikten was één speler die luchtdekking gaf vanuit een helikopter terwijl de andere op de grond aan het vechten was. De beleving was echt top!

Ben je met twee zeer ervaren spelers? Dan kan de multiplayer soms misschien iets te gemakkelijk worden want je hebt zelfs nog de bijstand van je Amigo’s ( wordt later aangehaald in deze review ).

Lieve diertjes

Wat Far Cry in zijn laatste games ook wat typerend maakt zijn de “amigo’s” die je tijdens het verhaal kan vrijspelen. Deze keer bestaan de companions uit merkwaardige dieren die elk hun specialiteit hebben. Deze dieren kunnen je helpen met de gekozen speelstijl. Ben je meer een stealth speler, dan kan je best een dier meenemen die alarmsystemen tagt of vijanden. Ben je meer voor de aanval, dan heb je dieren die sterk zijn tegenover explosieven of gemakkelijk vijanden kunnen aanvallen.

Er zijn 6 dieren aanwezig zijnde:

• Guapo ( krokodil )
  • Chorizo ( hond )
  • Chicharrón ( haan )
  • Boom Boom ( hond )
  • Oluso ( luipaard )
  • K-9000 ( hond / DLC )
  • Champagne ( panter / DLC )

K9000 en Champagne zijn DLC gebonden die in de Vice pack zitten ( betalend ).

Iedere amigo heeft nog drie verschillende upgrades waardoor je het dier nog sterker kan. Deze kunnen vrijgespeeld worden door enkele doelstellingen te behalen. Deze variëren per amigo. Verder beschikt ieder dier nog over een andere versie ( kleuren ).

Nieuw vervoermiddel. Je kan nu een paard gebruiken als transportmiddel.

Resolver wapens

Nieuw in Far Cry 6 zijn de resolver wapens. Dit zijn wapens die vrijgespeeld kunnen worden met behulp van depleted uranium. Deze wapens zijn handgemaakt en bevatten een bepaalde specialiteit zoals een harpoenkruisboog of speciale vlammenwerper. Je kan het vergelijken met een soort van prototype wapens.

Je zou denken “been there, done that”. Het zat toch in eerdere games? Dit is niet volledig correct. Nu beschikt het hoofdpersonage over een resolver rugzak waar er een hoop gadgets in verwerkt zitten. Zo heb je een rugzak die raketten of gif kan afvuren. Of je jezelf of je coöp partner sneller genezen,…

In het begin was ik niet zo te vinden voor deze rugzak maar na een tijdje zag ik wel de voordelen ervan in. Om een voorbeeld te geven is het zeer handig wanneer je door een aantal vijanden opgejaagd wordt en er bijkomstig nog een vijandelijke helikopter op je aan het schieten is. Even de raketten in werking zetten en voilà, gedaan met die vervelende helikopter.

De kennismaking met deze resolver wapens gaf mij onmiddellijk een stukje nostalgie naar Far Cry 3. Voor mij was één van de iconische momenten uit de franchise het verbranden van de velden in Far Cry 3 terwijl de muziek “make it bun dem” van Skrillex luid aan het spelen was. In Far Cry 6 doet men een knipoog naar deze gebeurtenis door je een gelijkaardige missie te geven terwijl de muziek gespeeld wordt van “El Bella Ciao de libertad”. Dit betreft een afgeleide versie van het bekende “El Bella Ciao” lied die je ongetwijfeld al gehoord zal hebben in de Netflixserie “La case de papel”. Om je een voorsmaakje te geven, plaats ik de Far Cry 6 versie hier even. Ik moet toegeven dat ik niet hetzelfde gevoel had als in Far Cry 3, maar de verwijzing was wel zeer leuk gemaakt.

Wie de iconische scene nog eens wil herbeleven van Far Cry 3 kan dit hier:

Kledij

Zoals gekend is er weer de mogelijkheid om diverse gear aan te trekken. Deze kun je vrijspelen tijdens missies, aankopen of schatkisten. Iedere kledingstuk maakt dan weer deel uit van een set die je een extra bonus geeft en een meerwaarde kan betekenen aan je speelstijl. Ben je bijvoorbeeld een sniper, dan zoek je het best naar de bijhorende set. In Far Cry 6 had ik het gevoel dat ik meer gebonden was aan deze sets dan in de voorgangers. De game is danig opgebouwd dat je sneller de sets kan gaan vrijspelen waardoor je ze sneller zal gebruiken.

Houders van Amazon Prime kunnen momenteel gebruik gratis de Vaquero bundel claimen waar je een volledige kledingset kan krijgen en 3000 pesos. Deze bundel kan je als Amazon Prime lid hier verkrijgen:

Hanengevechten.

Waarschijnlijk heb je er al iets van gehoord. De laatste weken was er veel te doen rondom de hanengevechten die aanwezig zijn in Far Cry 6. Dierenactivistengroep PETA heeft de oproep gedaan naar Ubisoft om de hanengevechten in de game te verbieden.

Ik ben dit item gaan testen en ik ben tot de bevinding gekomen dat er eigenlijk niet zoveel speciaals aan verbonden is. Op een gegeven moment wordt het personage geïntroduceerd in de wereld van de hanengevechten. Je kan een aantal dieren gaan verzamelen om vervolgens een bedrag in te zetten voor het gevecht. Dit bedrag hangt af van de gekozen moeilijkheidsgraad.

Zoals we gewoon zijn in Far Cry moeten we alles met een korreltje zout nemen. Het verhaal is meestal wat overdreven en wordt met een komische noot gegeven. Wie herinnert zich nog de speciale stierenballen uit Far Cry 5? Met de hanengevechten is dit niet anders. De dieren overlijden niet en de game wordt gespeeld als een arcadevechter die je kan vergelijken met een Virtua fighter, Tekken, …

De minigame is leuk om even te spelen maar is nu ook weer niet zo speciaal. Ikzelf volg grotendeels een vegetarisch dieet en ik begrijp het standpunt van PETA niet helemaal. Er zijn dringende tussenkomsten voor dierenleed waar PETA beter zijn energie in steekt.

Far Cry 6 speelt op safe en doet waar het goed in is. Een levende open wereld gevuld met talloze vijanden, dieren, humor en een spannend verhaal. Dit allemaal op een exotisch eiland met een gekend concept. Versla de dictator en wordt een vrijheidsstrijder.

• Grote open wereld.
  • Goed verhaal.
  • Leuke coöp ( 2 spelers )