Review: Insurgency Sandstorm voor console

Ontwikkelaar: New World Interactive
Uitgever: Focus Home Interactive
Beschikbaar op: PC, Playstation 4/5, Xbox series X/S en Project Scarlett
Getest op: Xbox Series S en X

Al even kunnen rijpen

Insurgency Sandstorm is een tactische first person shooter die ontwikkeld werd door New World Interactive en uitgegeven door Focus Home Interactive. De game is een vervolg op Insurgency die alweer dateert van 2014. Insurgency Sandstorm is ook niet nieuw. De game bestaat al sinds 2018 voor de PC, maar heeft nu zijn weg gevonden naar de consoles.

Een nieuwe weg naar console

PC games die naar de consoles komen, zijn niet altijd een succes. Meestal ontstaat er een probleem met de interface. Je kent het wel, die vervelende mouse pointer in combinatie met een onoverzichtelijk menu. In Insurgency Sandstorm heb ik hiervan geen hinder ondervonden. De controls zijn vlot te bedienen en het valt niet echt op dat de game eerder een PC game was.

Er zijn twee grote modi. Ofwel maak je de keuze om samen met anderen tegen AI vijanden te vechten ofwel kan je PVP spelen. Voor alle duidelijkheid, de game heeft geen campaign. Ieder spel dient dus online gespeeld te worden. Je kan ook alleen spelen op een local server maar het is niet gemakkelijk om alleen een overwinning te behalen. De slaagkansen zijn zeer afhankelijk van je team. Als je dus alleen de strijd wil aangaan, dan is de kans zeer groot dat je zal falen.

Insurgency Sandstorm verkoopt zichzelf als een realistische shooter en na onze speelduur kunnen we dit enkel maar bevestigen. De omgevingen, de wapens en de vorderingen zien er zeer realistisch uit. Om te overleven moet je verder tactisch met je team vorderen om de doelstelling te behalen. De ideale manier van spelen is dus om te communiceren met het team. Dit is natuurlijk niet altijd even evident. Als er niet gespeeld wordt als team, merk je onmiddellijk op dat de tegenstand een stuk zwaarder zal zijn.

De communicatie verloopt ingame via een walkie talkie waardoor de informatiedoorstroming weer realistischer lijkt. De ideale setup is dus om met je vrienden te spelen. Kan of wil je niet altijd via de voicechat communiceren, dan is dat zeker geen probleem. Als je het team wat volgt naar het doel, dan komt dit zeker ook goed. Zonder te communiceren zie je zelf ook wel dat er bijvoorbeeld een onbewaakte zone is of dat er vijanden uit een bepaalde richting komen. Het lukt dus wel, maar het is nog altijd beter om af te spreken met het team.

Tutorial

Alvorens ik aan de slag kon in de verschillende modi besloot ik om eerst de tutorial te doorlopen. Achteraf bekeken was dit niet echt nodig. Als je iets van ervaring hebt met shooters, heb je de game ongetwijfeld snel onder de knie. Er wordt een basisuitleg gegeven inzake de besturing alsook de te behalen doelstellingen.

Naast de tutorial is er ook nog altijd de shooting range. Deze vond ik dan persoonlijk weer wat interessanter, want hier kan je alle verschillende uitrustingen gaan testen. Een team is goed gebalanceerd en heeft verschillenden klassen nodig. Om een voorbeeld hiervan te geven is er de commander en de observer. De commander doet nazicht met de verrekijker en beslist waar hij luchtsteun kan gebruiken. Om deze luchtsteun te laten uitvoeren moet de observer in de omgeving zijn van de commander zodat hij zijn bevel hoort. Vervolgens kan de observer voldoen aan zijn opdracht van de luchtsteun. Beide personages zijn dus aan elkaar gebonden. Dergelijke combinaties zorgt er dan ook voor dat je meer als een team gaat werken. Verder zijn er nog altijd vertrouwde klasses zoals: assault, sniper, shotgun, heavy gunner, bom specialist, …

“Op een gegeven moment vond ik het echt hilarisch. Er was een commander die er volledig voor ging en iedereen aansprak op zijn rang en de bijhorende bevelen gaf. Come on private, lets move!”

De games zijn niet zo enorm verschillend. Ofwel moet je een checkpoint gaan overnemen, een wave aan vijanden verslaan, een bom ontmantelen of laten afgaan, …. Na enkele uren heb je de meeste modi dan ook gezien. Insurgency Sandstorm is niet op zoek naar een publiek zoals Call of Duty. Dit is geen fast pace shooter maar een tactische. Het loont dus om samen te werken en geleidelijk te vorderen naar het doel. Ik heb mij dan ook nooit verveeld en ik zou onmiddellijk nog een paar rondes doen.

Loadout en personages

De loadouts van de personages variëren per klasse. In de game zijn er voldoende wapens aanwezig zodat er voldoende variatie is. Iedere klasse heeft een aantal punten die je kan spenderen aan wapens en upgrades. Om een voorbeeld te geven kost een aanvalswapen bv 5 punten. Per upgrade kost dit weer een aantal punten. Wil je vervolgens nog wat extra granaten, een grotere rugzak, een gasmasker, … Dan gaan de punten zeer snel. Het is dus wat puzzelen totdat je de ideale combinatie hebt gevonden. De loadout kan ook variëren per spel, want iedere kaart is anders. Zo heb je missies die plaatsvinden in de nacht waardoor je beter met een nachtvizier uitgerust bent of een zaklamp. Verder kan het ook handig zijn om op bepaalde kaarten een gasmasker mee te nemen zodat je die vervelende gasaanval kan overleven.

De levels spelen zich telkens af bij dag of nacht. Iedere speelbeurt kan dus ook anders zijn waardoor je beter goed voorbereid bent. Zo zal je snel de voordelen van een nachtkijker op je wapen ondervinden wanneer je in de donkere gebouwen of straatjes moet vorderen. Ik vond het dan ook weer geniaal hoe realistisch deze nachtkijkers werken. Je kan opteren voor één oog te bedekken met een nachtkijker of beide. De betere toestellen kosten natuurlijk een stuk meer punten. Verder zal je ook merken dat de nachtkijkers zeer slecht werken bij fel licht. Kom je plots een gebouw binnen waar het licht in werking is, dan zal je de nachtkijker terug moeten afzetten. Word je plots bestookt met molotovs? Dan zal je merken dat het zicht beperkt wordt door de vlammenzee.

Onoverzichtelijke kledij

Ieder personage kan verder nog cosmetisch aangepast worden. Je kan de personages bewerken alsook hun kledij. Na vele uren spelen moet ik toegeven dat ik niet veel moeite heb gedaan om mijn personages andere kledij te geven. Het cosmetisch menu is naar mijn mening zeer onoverzichtelijk. Het is niet altijd duidelijk wat er werd vrijgespeeld. Je moet telkens de menu’s openen om dit na te gaan. Na enkele wijzigingen bij de personages van de verschillende facties had ik het dan ook opgegeven. De kledij is verder ook nog level gebonden en kost een ingame valuta die je kan verdienen door te spelen of door booster packs te kopen via de store.

De komst van Insurgency Sandstorm naar de console is een groot succes. De game doet wat het belooft en geeft een spannende realistische shooter met uitdagende AI.

• Realistisch
  • Groot gebruik van de omgeving