Review: WRC 10

Ontwikkelaar: Kylotonn, KT Racing
Uitgever: Nacon, Bigben Interactive
Platform(s): Playstation 4 & 5/ PC/ Nintendo Switch/ Xbox One/ Xbox series X & S
Getest op: Xbox series X

Nacon en KT Racing hebben de afgelopen jaren een schitterende WRC franchise op poten gezet. Maar hoe kan je een game die goed is nog beter maken? Dat is de moeilijkheid van een jaarlijks terugkerende game. Met WRC 10 wil de ontwikkelaar het 50-jarig bestaan (eigenlijk is het 49 jaar) van de WRC rally vieren. Een carrière mode die nog uitgebreider is dan voordien, een nieuwe livery mode en vooral de mogelijkheid om aan de slag te gaan op enkele legendarische tracks met idem dito wagens. Kortom, WRC 10 moet de natte droom worden van iedere rally liefhebber.

Bigger faster stronger

De grootste mode die speelbaar is in WRC 10 is de carrière. Je gaat van start in de junior klasse en je probeert jezelf een weg te banen naar de top. Voor velen zal dit bekend in de oren klinken want dit is een verderzetting uit WRC 9. Het leuke aan de carrière mode is dat je instaat voor het volledige plaatje. Je krijgt tijdens het seizoen verschillende objectives. Deze kunnen op korte of langere termijn zijn en helpen mee om je carrière een boost te geven. Het idee van de objectives is zeker goed, al mocht er hier en daar toch een extra woordje uitleg toegevoegd worden.

Hierbij kom ik meteen bij het eerste en misschien wel enige minpunt van de game, namelijk wat meer uitleg. Het begin van de carrière begon met een valse noot voor mij. Na wat zoeken in de hub kwam ik bij mijn e-mails terecht. Blijkbaar was ik enkele dagen ver in het spel en iedere dag had ik een mail gekregen waarin stond dat ze niet tevreden waren over mijn prestaties. Ik had echter nog geen meter kunnen rijden en toch waren mijn bazen mis tevreden van me. In totaal zat diezelfde mail een zes tal keren in mijn mailbox. De meesten onder jullie zullen hier geen last van hebben, persoonlijk vond ik het jammer om de game met een negatieve noot te moeten beginnen.

Het samenstellen van je eigen team is zeer zeker prettig, aan de hand van een balk krijg je te zien wat ieder individu voor jou kan betekenen. Na een race moet je echter rekening houden met de vermoeidheid van je team. Het is onmogelijk om continue beroep te doen op de beste mensen, aan jou om een evenwichtig team bij elkaar te vinden. Via de kalender ga jij beslissen hoe de weken en maanden er gaan uitzien. Geef je je team een dagje rust, stuur je ze liever op teambuilding of neem je deel aan een race? De keuze is aan jou. Hierbij hou je best rekening met de objectives, het moraal en de vermoeidheid van je team.

Tijdens je carrière krijg je af en toe de kans om deel te nemen aan een historische rally. Dit zijn de rally’s die alle verbeelding tarten bij de grote liefhebbers. Zelf ben ik geen grote rally fan maar een KP in de rally van Monte Carlo meepikken in een Audi Quattro A1 kon ik niet laten liggen. Andere historische rally’s die voor mij onbekender waren liet ik af en toe links liggen. Waarom? Hoor ik sommigen onder jullie denken. Het sterke aan WRC 10 is dat iedere auto, iedere ondergrond verschillend aanvoelt. Als je het spel nog niet helemaal onder de knie hebt is het geen evidentie om met een historische auto een moeilijk parcours aan te pakken.

Het uitdagende aan WRC 10 is dat je slechts enkele pogingen krijgt om een KP uit te voeren. De klok enkele seconden terugdraaien bestaat hier niet. Een fout wordt meteen afgestraft, aan jou de keuze om door te gaan of om volledig opnieuw te beginnen. Om de nieuwelingen onder ons niet af te schrikken, je kan de moeilijkheidsgraad van de tegenstand zelf bepalen per race. De doorwinterde rally racers kunnen volop hun hart ophalen aan de moeilijkheidsgraad, deze kan je heel erg hoog gaan plaatsen. Daarnaast kan je beslissen om slechts éénmaal een parcours te rijden, kortom zoals in de echte rally.

“WRC10 is één van de eerste games waarbij ik de foto mode zo uitvoerig heb getest en dat wil veel zeggen”

Al heb ik nog nooit in een rally wagen gereden toch waande ik mij meer dan eens een echte rally piloot in WRC 10. Tijdens het spelen is mijn respect ten opzichte van de rally piloten en de co-rijders enorm gegroeid. Bij het racen op circuit kan een fout of uitschuiver voorvallen zonder al te grote gevolgen, in de rally is dit net iets anders. Zoals de hoofding doet vermoeden voelt het racen enorm goed aan. Iedere auto is anders en ook de ondergrond zorgt ervoor dat je je rijstijl moet aanpassen. Het verschil tussen de verschillende klasses is ook duidelijk voelbaar.

WRC 10 nodigt enorm uit om continue plankgas te geven tijdens het racen, iets wat ik in het begin ook deed. Na meerdere bezoeken in het decor kon ik niet anders dan mijn rijstijl aanpassen. Iets rustiger rijden deed wonderen, veel minder uitschuivers, minder straftijd en het halen van een podium leek stilaan geen illusie meer. Het is echter zaak om er met je gedachten bij te zijn. Je co-rijder zit voortdurend aanwijzingen te geven, bochten volgen elkaar in een sneltempo op en je ogen speuren naar de goede rijlijn. Als de aandacht even verslapt dan verlies je tijd. Maak je het onderweg even te bont dan zal de co-rijder het niet laten om even commentaar te geven op je rijstijl.

Eenmaal je denkt het spel onder de knie te hebben komen de nacht races eraan. Nog nooit heb ik zo blind gereden als tijdens de nacht races. Dit voelt letterlijk aan als rijden op eierschalen maar de uitdaging is schitterend. Blindelings vertrouwen hebben in je co-piloot mag je hier dan ook letterlijk nemen. Haal je de finish met een wagen die nog intact is en zonder veel tijd te verliezen dan voelt dit aan als een overwinning.

Oogstrelend in de modder

Als er één ding is waar je niet omheen kan dan is het de grafische pracht van WRC 10. Er is echter niet veel tijd om hiervan te genieten tijdens het racen. WRC10 is één van de eerste games waarbij ik de foto mode zo uitvoerig heb getest en dat wil veel zeggen! Op een gegeven moment was ik aan het racen in de bossen. Na een bocht scheen de zon doorheen de bomen, de weg was helemaal niet meer zichtbaar en op dat moment stond ik versteld van het spel tussen licht en schaduw. Dit was het eerste moment waar ik enorm kon genieten van het grafische aspect en zo zijn er nog vele gevolgd.

Enkel het publiek ziet er enorm statisch uit maar dit is verwaarloosbaar in vergelijking met de schitterende omgevingen. Op het geluid van de game valt er niets op te merken. Alle ingrediënten zijn aanwezig om jou te laten genieten van een zeer aangename rally game.

De wagens zien er ook stuk voor stuk goed uit. Er is in WRC 10 een nieuwe livery mode aanwezig. Fans kunnen zich hierbij uren bezig houden om de wagen van hun dromen (na) te bouwen. Om met alles aan de slag te kunnen in de livery mode moet je wel eerst aan de slag met de carrière mode.

De history mode zal de speelbaarheid van de game aanzienlijk verlengen. De naam zegt het zelf, je gaat aan de slag met historische wagens op legendarische parcours. De history mode is mooi geïmplementeerd in de carrière mode maar het is zeker een meerwaarde dat dit apart speelbaar is. De hirstory mode sprak mij in het begin niet zo aan. De reden was de hoge moeilijkheid. Ik kon amper mijn WRC3 wagen op de weg houden, laat staan een klassieker op ultra moeilijke wegen. Gaandeweg vond ik het leuker en leuker om de uitdaging aan te gaan. Een tip voor alle gamers, even doorbijten in het begin en je zal volop kunnen genieten van deze game. Ben jij een racer pur sang en heb je geen zin om een carrière op te bouwen en je bezig te houden met alles achter de schermen? Dan is dit perfect mogelijk, zowel offline als online.

WRC 10 werd getest op de Xbox Series X en het speelde enorm vlot. Af en toe kon ik een framedrop waarnemen maar storend vond ik het niet.

WRC 10 heeft mij op alle vlakken weten te bekoren. Het racen voelt subliem aan, uitdaging verzekerd en grafisch is de game top. De Hub in de carrière mode kan naar mijn gevoel nog verder verfijnd worden maar het is zeker speelbaar. De game is de naam WRC meer dan waardig, zeker voor deze feesteditie. De toevoeging van de history mode zal met open armen ontvangen worden door de echte liefhebbers. Voor de nieuwkomers onder ons is de carrière mode zeer aangenaam om de rally wereld te leren kennen. Het enige minpunt die ik kan opnoemen is het gebrek aan informatie omtrent objectives, afstellingen,… Maar al doende leert men!

• Vele game modi
  • Leuke en uitgebreide carrière
  • Uitdagend