Review: Big Rumble Creed Champions Boxing

Ontwikkelaar: Survios
Uitgever: Survios
Beschikbaar op: PC, Xbox One, Xbox Series S/X, Nintendo Switch, PS4/5
Getest op: Xbox series X en S

Terug in de ring

Als kind van de jaren 80 ben ik opgegroeid tussen de verschillende releases van de Rocky films. De tijd waarin actiehelden zoals Stallone, Schwarzenegger of Vandamme nog onze kinderhelden waren. Eat this mega Toby!

Ik moet toegeven dat ik enorm uitkeek naar Big Rumble Creed Champions Boxing. In 2004 heb ik mij eindeloos geamuseerd met Rocky Legends op de PS2. Beide games hebben op zich niets met elkaar te maken, maar brengen een arcade versie van de Rocky saga die ondertussen veranderd is in de Creed saga. Rocky neemt in de films de mentor rol voor zijn rekening en verdwijnt wat op de achtergrond. Dit is in Creed Champions ook zichtbaar.

Ik keek er naar uit om als Rocky terug de digitale handschoenen aan te trekken. Wat mij enorm is bijgebleven van Rocky Legends, was de muziek en de leuke trainingsmomenten. Je kon toen de carrière van Rocky beleven en effectief dezelfde trainingen gaan uitvoeren zoals je deze in de cutscenes zag van de films. Zo moest je bijvoorbeeld boksen op karkassen, kippen vangen, touwtje springen,…

Ik had de trailer van Big Rumble Creed Champions Boxing bekeken waardoor mijn enthousiasme dus enorm gesterkt werd.

Waar is mijn trainer?

Bij het opstarten van de game, kreeg ik de keuze tussen de arcade modus of de VS modus. Ik wou onmiddellijk aan de slag in de arcade en besloot om de carrière van Rocky te spelen. Al na enkele minuten had ik al door dat er duidelijk iets niet goed zat. Waar is Mick? Hoe kan Rocky nu trainen zonder Mickey? Tussen de rondes door zijn er geen verzorgingsmomenten. Je krijgt dus geen extra tips van je trainer of een minigame om je personage te verzorgen.

Ieder verhaal wordt gebracht aan de hand van een tekening met daarop de dialoog. Er zijn twintig speelbare personages waarmee je hun verhaal kan doorlopen. Je krijgt niet de volledige rooster. Je zal deze moeten vrijspelen door de verhaallijn van andere vechters te doorlopen.

De verhaallijn neemt ons mee doorheen de Rocky en Creed saga met nu en dan een vleugje humor. Verder zijn er ook fictieve verhalen aanwezig. Om een voorbeeld hiervan te geven, kan je op een gegeven moment vechten met Rocky in zijn prime tegen Adonis Creed. Of Ivan Drago gaat een nucleaire aanval uitvoeren, tenzij je hem met Adonis Creed kan verslaan in de ring. De fictieve scenario’s zijn soms wel wat ver gezocht, maar blijven wel entertainend.

“Mad Dog” wie? Heb ik iets gemist?

Zoals eerder aangehaald zijn er twintig speelbare personages aanwezig. De personages zien er prachtig uit. Het is duidelijk dat er veel tijd werd gespendeerd aan de grafische uitwerking ervan. Voor een arcade game, zien deze er zeer realistisch uit.

Ik zal wel met een hoop vragen. Alle gekende personages waren aanwezig exclusief Tommy Gun. Verder werd de lijst aangevuld met enkele vechters die voor mij volledig onbekend waren. Ik heb toch even moeten opzoeken wat de betekenis hiervan was. De bijkomstige personages zoals bijvoorbeeld Axel “El Tigre” Ramírez of Andy “Mad Dog” Pono komen uit de game Creed: Rise To Glory. Deze game heb ik jammer genoeg niet gespeeld, dus ik kan geen vergelijking maken.

Persoonlijk had ik geen interesse in deze personages. Ik had hier liever misschien een “Spider Rico” of een jonge Mickey Goldmill gezien.

Gezien deze personages voor mij toch onbekend waren, nodigden deze ook niet echt uit om hun arcadeverhaal te doorlopen. Ik vond het ook spijtig dat Tommy Gun niet aanwezig was in de game. Rocky 5 was nu ook niet mijn meest favoriete film, maar de kracht en snelheid van Tommy Gun had ik hier wel graag aan het werk gezien. Waarschijnlijk zal dit te maken hebben gehad met auteursrechten?

You’re gonna eat lightnin’ and you’re gonna crap thunder! *Mickey Goldmill

Trainingsmuziek op en gaan!

Adonis Creed staat centraal en de gelijkaardige hiphop muziek uit de film wordt hier ook in meegenomen. Vergeet dus de Rocky muziek. In de game zijn er twee Rocky hits te horen zijnde het Rocky theme en Eye of the tiger. Deze liedjes beginnen willekeurig te spelen, waardoor het Rocky gevoel voor mij niet aanwezig was. Vermoedelijk heeft dit ook te maken met de rechten en kon de andere prachtige muziek van Bill Conti of Survivor niet meer toegevoegd worden. Of misschien wou men echt de aandacht focussen op Adonis Creed? Ik weet het niet, maar Rocky is naar mijn mening nog altijd de basis en de historie die de franchise sterk houdt. De muziek kon ook beter gebruikt worden en meer in thema zijn. Om een voorbeeld te geven, vergelijk ik met Rocky Legends. Wanneer het personage gewond was of het spannend werd, kreeg je toen een bijpassende Rocky theme te horen net als in de film. Jammer genoeg is dit hier niet het geval.

Rocky zou Rocky niet zijn moesten we geen alternatieve trainingen gaan toepassen. In Big Rumble Creed Champions Boxing krijg je tijdens de arcade modus nu en dan een training in de vorm van een mini game. Deze trainingsmomenten zijn meestal gepland alvorens je een belangrijk gevecht aangaat.

De training duurt ongeveer een tweetal minuten en geeft een mix van mogelijkheden. Je kan het wat vergelijken met de scènes uit de film. De minigames zijn leuk gevonden, maar er zit te weinig variatie in. Zo kan je bijvoorbeeld boksen tegen een karkas zoals in Rocky 1 en 2, lopen op een loopband, boksen op een bokszak met diverse combo’s,… Jammer genoeg komen dezelfde mini games veel terug en zit er geen logica in. Na het voltooien van het trainingsmoment krijg je ook een score toegewezen. Waarom je dit krijgt weet ik echter niet want de scores die je behaalt worden nergens opgeslagen. Je kan er verder ook niets mee doen. Je kan dus de mini game doorlopen maar je kan evenwel tussentijds een fris drankje uit de frigo gaan halen. Hierdoor voelt de game wat onafgewerkt en verloor ik ook snel mijn enthousiasme.

Arcadegevecht

Als arcadevechter is Big Rumble Creed Champions Boxing op zich zeer leuk. De besturing is zeer gemakkelijk onder de knie te krijgen waardoor je deze game zeer gemakkelijk met je kinderen kan spelen. Er is een standaard block voorzien en vervolgens heb je enkele gemakkelijke combo’s. Verder is er nog een combo meter die je kan gebruiken wanneer deze vol is. Wanneer je deze combo meter gebruikt, kan je een superaanval gaan uitvoeren waardoor er toch een derde van de levensbalk van de tegenstander verdwijnt. Het leuke is, dat deze aanval ook afgeweerd kan worden. De combo meter vult zeer snel waardoor je toch wat tactisch te werk dient te gaan en je de superaanval op het ideale moment moet proberen in te zetten.

Het gevecht zelf duurt meestal wel even. Als speler slaagde ik er ongeveer in om 3 keer op te staan alvorens ik volledig K.O. verklaard werd. Dit lukt niet altijd. Je dient zeer snel te drukken om hopelijk die derde keer te halen.

Op zich zijn de gevechten zeer leuk, maar als ik dit dan weer bekijk als een Creed of Rocky game, mis ik weer wat elementen. De personages hebben elk hun stijl maar deze vind je dan weer terug in andere boksers. Het was leuker geweest moest Rocky zijn nonchalante stijl hebben en zijn handen wat laten hangen of moest Apollo Creed zijn huppelende beweeglijkheid hebben. Misschien verwacht ik wat teveel van een arcade game?

Er is geen online multiplayer aanwezig in Big Rumble Creed Champions Boxing. Er is wel de mogelijkheid om met twee spelers local VS te spelen.

Gameplay

In mijn gameplay kan je de Arcade versie bekijken die ik doorlopen heb met Apollo Creed.

Big Rumble Creed Champions Boxing is op zich een zeer leuke en goede arcadevechter. Als we echter naar de specificatie van de game bekijken ( Creed/Rocky ) stelt deze titel teleur. De game laat teveel steken vallen om de Rocky/Creed fans te bekoren.

• Leuke arcadevechter
  • De personages zijn grafisch mooi uitgewerkt

• Te duur: prijs/kwaliteit