Review: Scarlet Nexus

Ontwikkelaar: Bandai Namco Studios
Uitgever: Bandai Namco Entertainment
Beschikbaar op: Xbox Series S/X, PS4/5 en PC
Getest op: Xbox Series S en X

Psionisch

Als vader van twee dochters, ben ik gedurende het laatste jaar overspoeld door een nieuwe trend bij de jongeren, zijnde Japanse “anime”. Mijn oudste dochter van 12 jaar bekijkt bepaalde “anime” series waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik begrijp ook niet hoe ze er opkomen om ernaar te kijken. Ik ben nog nooit een grote fan geweest van Japanse animatie, maar je moet alles eens een kans geven. Enkele jaren geleden ging ik dan ook naar de beurs “made in Asia”, een echte aanrader voor de fans van dergelijke games/films/series/strips,… Ondertussen zien we ook een opmars in de “anime” op streamingdiensten zoals Netflix en Amazon prime.

Toen ik de trailer had bekeken van Scarlet Nexus, was ik vooral benieuwd naar het achterliggend verhaal en het gevechtssysteem.

Het verhaal speelt zich af in een verre toekomst. Er werd een psionisch hormoon in het menselijk brein ontdekt. Dit hormoon zorgt ervoor dat de mensheid krachten heeft gekregen. Gelijktijdig zijn er gestoorde mutanten verschenen die gekend zijn als “others”. Deze kwaadaardige wezens zijn op jacht naar menselijke hersenen en meer bepaald naar het psionisch hormoon. De “others” zijn zeer sterk en resistent tegen de gekende aanvallen. Hierdoor was er nood naar een gespecialiseerd team om de “others” te kunnen verslagen. En zo werd de Other Suppression Force ( OSF ) geboren. Deze gespecialiseerde eenheid bestaat uit mensen met acute extra sensorische vermogens en staan bekend als psionics.

Kasane en Yuito

Alvorens de game aan te vatten, moet je de keuze maken tussen Kasane Randall en Yuito Sumeragi. Hun verhaal is verschillend, maar beiden worden toch gedurende hun pad met elkaar verweven.

Kasane Randall

Kasane werd een wees nadat ze haar ouders heeft verloren tijdens een aanval van the others. Ze werd geadopteerd werd door de machtige familie Randall. Tijdens haar jeugd bleek ze een groot potentieel te bieden voor het OSF waardoor ze gerekruteerd werd. Kasane is nu een elite soldaat binnen het OSF. Ze beheerst net als Yuito over psychokinese die ze aanvult met een aanval met werpmessen.

Yuito Sumeragi

Yuito draagt een grote zegen maar ook last met zich mee. Zijn broer, vader en grootvader zijn grote namen binnen de overheid en de OSF. Yuito zijn leven werd ooit gered door een vrouwelijk lid van het OSF waarna hij nu in de voetsporen wil treden van zijn redder. Tijdens zijn traject wordt hij meermaals geconfronteerd met zijn afkomst en zijn eigen wil om een held te worden binnen het OSF. Yuito beschikt net als Kasane over psychokinese die hij aanvult met zijn katana aanvallen.

Krachten bundelen in de OSF

De game is een combinatie van een hack en slash met een sterk verhaal. Het verhaal wordt verteld aan de hand van een anime reeks. Ik vond het verhaal persoonlijk goed geschreven en het is zeker de moeite om deze volledig te volgen. Ik moet toegeven dat de verhaalmomenten soms wel lang kunnen zijn. Het is niet ongewoon dat je een vijftal minuten naar een bepaalde scène kan kijken. Je moet natuurlijk niet naar het volledige filmpje kijken, want deze kan je overslaan. Als je dit echter doet loop je natuurlijk wel het hoofdonderdeel van je game mis en zal je er niets aan hebben. De achtergrond van beide personages wordt mooi verteld, alsook kom je het ontstaan te weten van the others. Als je deze achtergrond niet weet, zal je er als speler niet veel aan hebben om enkele rare wezens zonder enige betekenis te verslaan. Je moet dus wel even geduld hebben om een bepaalde tijd je level te spelen en daarna een verhaalstuk te bekijken. Ben je al een fan van anime, dan is deze game zeker iets voor jou.

Ieder level is tamelijk lineair gehouden. Je start een nieuw hoofdstuk vanuit je basis en je teleporteert vervolgens naar het level waar het verhaal zich afspeelt. Daarna dien je enkel de hoofdmissie te volgen om verder te komen in het verhaal. Doorheen de levels liggen er ook nog een aantal items verstopt zoals: ingame geld, upgrades en onderdelen om nieuwe items mee te maken. Na het voltooien van het level kan je altijd nog terug teleporteren naar eerdere locaties om daar nog op zoek te gaan naar een aantal verstopte items. Je hebt dus geen al te grote vrijheid in het spel maar gezien de speelduur en het verhaal van Scarlet Nexus vond ik dit zeker geen struikelblok.

Verder zit er nog iets in Scarlet Nexus die zeer vreemd en onafgewerkt aanvoelde en dit waren de secundaire missies. Deze bijkomstige opdrachten geven geen meerwaarde aan de game en ik zag dan ook niet in waarom ik deze dan ook maar zou voltooien. Om een secundaire missie te bekomen dien je een willekeurige burger of soldaat aan te spreken waarna je vervolgens een opdracht krijgt. Deze opdrachten zijn echt belachelijk. Zo moet je bijvoorbeeld een bepaalde vijand verslaan met luchtaanvallen. De beloning die je hiervoor vervolgens krijgt is dan iets simpels zoals een health potion. Ik begrijp niet goed de bedoeling hiervan. De secundaire missies waren voor mij dan ook overbodig en voelden zeer doods aan. Nadat ik er enkele had voltooid vond ik de moed niet meer om hier nog verder aan te werken. Het verhaal was voor mij veel interessanter en gaf een grotere voldoening naar de uitbouw van de personages.

Tijdens de missies ga je op pad met je collega’s van het OSF. Ieder personage heeft zijn eigen kracht die je vervolgens tijdelijk kan gebruiken tijdens de gevechten. Dit wordt mogelijk gemaakt door het SAS systeem ( struggle arms system ). Het systeem is een soort van brein op brein connectie die het mogelijk maakt om gebruik te maken van elkaars krachten. De vijanden zijn meestal zo opgebouwd dat ze een zwakte hebben voor een bepaalde kracht. Wanneer je meer kennis krijgt van je vijand, wordt het ook makkelijker om de juiste kracht te gebruiken. Je behoudt wel nog altijd de vrijheid of je deze krachten wenst te gebruiken. Je personage kan maximaal 4 krachten van het OSF gebruiken. Deze bestaan uit pyrokinesis, aerokinesis, clairvoyance, cryokinesis, invisibility, …

Je kan verder in het verhaal dus je dreamteam gaan opstellen met de krachten die je wenst te gebruiken. Deze manier van vechten maakt het wel zeer leuk in combinatie met je eigen krachten. Yuito en Kasane kunnen beiden gebruik maken van hun psychokinese, waardoor je alle voorwerpen rondom je kan gebruiken om tegen je vijand te gooien. Wanneer je de vijand voldoende hebt beschadigd, is er nog altijd de brain crush. Deze optie is een doodsteek van je vijand en wordt in een animatie voorgesteld. Het leuke van deze brain crush is dat je deze kan gebruiken tijdens de gevechten en deze je niet vertraagd. Je kan dus tegen meerdere vijanden vechten, de brain crush gebruiken en vervolgens vlot verder vechten.

Je team kan je sterk maken door meer teamgericht te werken. Dit doe je door een betere band met hen op te bouwen. Tussen de levels kom je altijd terecht in je hoofdkwartier waar je de teamleden van het OSF kan aantreffen. Je kan de band met hen sterk maken door hen te overladen met cadeaus of door een bonding episode te voltooien. Deze bonding episodes bestaan uit het spelen van een gezamenlijk level of door meer informatie uit te delen met elkaar. Dit kon duidelijk ook beter uitgewerkt worden. Tijdens de bonding episode kom je meestal wel interessante informatie te weten over de personages maar het werd enorm saai uitgewerkt.

Als je net een tussenfilmpje van 5 à 10 minuten hebt bekeken uit het hoofdverhaal, heb je niet altijd zin om nog een aantal filmpjes te bekijken. Er moet nog altijd een goede afwisseling bestaan tussen het verhaal en het spelen zelf. Het betreft nog altijd een game en geen volledige Tv-serie. De bonding episodes spelen zich meestal af in een bepaalde restaurant waar er een gesprek plaatsvind tussen de personages. De locatie wordt vervolgens meermaals hergebruikt. Men kon hier volgens mij net iets meer moeite ingestoken hebben. Je kan natuurlijk alle filmpjes overslaan maar je mist dan wel leuke weetjes.

Brain field

Wanneer je voldoende energie hebt opgespaard is er nog altijd de brain field. Dit neemt alle personages mee naar een soort van droomwereld waar jij de ultieme heerser bent en sterke aanvallen kan uitvoeren. Het speciale hieraan is dat deze gelimiteerd is in tijd. Brain field is zeer belastend voor de gebruiker. Als het personage te lang in de brain field modus blijft kunnen de hersens het niet meer aan waardoor je personage sterft. Je dient de tijdsduur van deze ultieme kracht dus goed te controleren.

De standaard aanvallen van beide personages zijn zeer basis gehouden. Er zijn niet veel combo’s voorhanden maar ik heb dit ook niet gemist. Door het gebruik van de speciale krachten van je OSF collega’s, de brain field en de brain crush zijn de gevechten zeer boeiend gehouden. Dit werd vervolgens nog allemaal zeer goed uitgewerkt met kleurrijke anime. Het gevechtssysteem vond ik dan ook het sterkste punt van de game.

Personage uitbouw

Je personage kan sterker gemaakt worden door middel van je brain map uit te bouwen met behulp van je ervaringspunten. Verder kunnen er nieuwe wapens gekocht of geruild worden en kun je versterkende chips toevoegen aan je SAS syteem. Deze chips bestaan uit een sterkere aanval, een grotere levensbalk,…

Er is ook aan het cosmetische item gedacht. Zo kan je alle personage naar wens aanpassen met de items die je hebt aangekocht of hebt geruild. Door het hevig gebruik van de kleuren zie je een duidelijk verschil in het voorkomen van je team.

Gameplay

Scarlet Nexus is niet zomaar een hack en slash. De game beschikt over een sterk anime verhaal die aangevuld wordt met een belonend en spannend gevechtssysteem. De game is te spelen in twee verschillende perspectieven, zijnde de personages Kasane en Yuito. Dit zorgt voor een langere levensduur van de game.

• Sterk verhaal die gebracht wordt als een Japanse anime
  • Zeer goed gevechtssysteem door middel van de krachten en mogelijkheden
  • Grafisch mooi