Review Dungeons and Dragons Dark Alliance

Ontwikkelaar: Tuque Games
Uitgever: Wizards of the coast
Beschikbaar op: PC, Xbox series X/S, Xbox One, PS4/PS5
Getest op: Xbox Series X en PC

Van bordspel naar je scherm

Dungeons & Dragons: Dark Alliance is een co-op action brawler, waar je als iconische D&D-personages speelt. Drizzt Do’Urden, Catti-brie, Wulfgarer en Bruenor Battlehammer, met elk hun eigen unieke abilities en gear. Je neemt het op tegen legendarische D&D monsters waaronder Beholders, Frost Giants en White Dragons.

Na de nederlaag van Akar Kessel en zijn leger zwerven er ijsreuzen en wraakzuchtige draken door Icewind Dale. Dit met het oog op het bemachtigen van de Crystal Shard. De enige hulp, zijn vier helden die de strijd kunnen aangaan met deze duistere krachten.

We moeten toegeven dat we geen kenners zijn van Dungeons en Dragons. Buiten de Baldur’s gate verhalen, zijn we niet zo op de hoogte van de verhaallijn. In Dungeons en Dragons Dark Alliance is dit geen enkel probleem, want je krijgt het verhaal mooi voorgeschoteld in de vorm van verschillende filmpjes die de nodige uitleg verschaffen. Wij kregen onmiddellijk dat cinematisch gevoel en stonden te popelen om aan te slag te gaan met één van de vier helden.

Vier helden

Alvorens je met het verhaal aan de slag kan, dien je één van de vier helden te kiezen. Ieder personage heeft zijn eigen vaardigheden en voordelen. Dungeons en Dragons Dark Alliance spitst zich toe op een co-op ervaring tot met vier spelers.

Je hoeft de game niet onmiddellijk te spelen met vier spelers, maar het is wel aangeraden. Voor deze review hebben we de game getest met 2 spelers alsook met 4.

Drizzt Do’Urden

Zeer wendbaar personage. Voert Backstab executions uit bij monsters.

• Klasse: Ranger
  • Rol: Assassin

Catti-Brie

Straft tegenstanders af op lange afstand door middel van haar pijl en boog.

• Klasse: Fighter
  • Rol: Archer, Sniper

Wulfgar

Door middel van zijn zware aanvallen maakt hij de monsters kwetsbaar voor bijkomende aanvallen.

• Klasse: Barbarian
  • Rol: Assault, Shock Troop

Bruenor Battlehammer

Defensief en supersterk personage.

• Klasse: Fighter
  • Rol: Tank

Alleen of toch met vrienden?

Het verschil tussen 2 en 4 spelers is enorm groot. De vier personages vullen elkaar zeer goed aan, waardoor de speelervaring een stuk aangenamer wordt en je met wat moeite een hogere speelgraad kan overwinnen. De game komt dan ook het best tot zijn recht met vier spelers. Weliswaar is het zeker speelbaar met 2.

Alleen spelen zouden we niet aanraden.Met twee spelers is de game zeker speelbaar, mits je rekening houdt met het power level van het verhaal. Deze kan je aanpassen bij het selecteren van de missie. Maak het jezelf niet te moeilijk. Wij spreken dan ook uit ervaring. Op een gegeven moment hadden wij onze level wat moeilijker gemaakt en zaten wij vol zelfvertrouwen om de level tot een goed einde te brengen. Het gewone voetvolk was voor ons geen enkel probleem. In het slechtste geval dienden we elkaar eens snel te reviven en we konden terug aan de slag. We hadden echter niet gerekend op de eindbaas die verslagen dient te worden op het eind van ieder level. Zo hebben we met enorm veel moeite het gevecht gewonnen, maar we hebben er wel 45 minuten over gedaan. Het gevecht was enorm intens, maar het was geen aanrader.

Bij het schrijven van deze review, dient de party van 4 te bestaan uit een verschillend personage. Je kan dus niet zomaar met 2 Wulfgar’s aan de slag in je party. De logica hiervan is te begrijpen daar de personages elkaar aanvullen. Weliswaar is het wel frustrerend als je met je personage even wil helpen bij wat andere vrienden of je altijd met een personage moet spelen die je niet zo ligt. Er werd reeds een aankondiging gedaan dat dit in de toekomst nog aangepast zou worden waardoor je als het ware een party kan vullen met hetzelfde personage.

Hier en daar een kleine hapering.

Gedurende onze review hebben wij vooral genoten van Dungeons And Dragons Dark Alliance. De game heeft echter ook wat mindere punten.

Grafisch gezien zijn de verhaalfilmpjes top. Alles deed mij denken aan een kruising tussen Lord of the Rings en Destiny. Een groot verhaal met enkele helden die de wereld kunnen redden. Het verhaal was dan ook aangenaam om te volgen en de muziek geeft de game een filmervaring mee. Deze muziek wordt verdergezet bij de gameplay en zorgt voor een spannende ervaring.

Gedurende de review hadden wij al enkele problemen opgevangen van andere gamers. Zo zouden er tal van bugs in de game aanwezig zijn. Wij hebben hier nu en dan ook problemen mee gehad. We hebben één voorval gehad waar Goofy bij een boss fight buiten de gevechtszone werd geteleporteerd. Vervolgens kon hij niet meer deelnemen aan het gevecht. Dit was tamelijk frustrerend gezien we het level op een tamelijk moeilijk niveau aan het spelen waren met 3 spelers en we nu de klus moesten klaren met twee. Verder hebben we enkele keren connectieproblemen gehad in de game. Wanneer er iemand uit de party vertrekt kan deze niet meer opnieuw deelnemen aan de sessie. Dit was ook tamelijk frustrerend gezien we al een uur in een level hadden gespeeld. De speler die uit de game werd gegooid had dus een uur voor niets gespeeld. Verder zitten de andere spelers dan weer in de problemen wanneer je het level op een moeilijk powerlevel aan het spelen bent, want dan telt iedere speler.

Tijdens een bossfight, kwam onze partyleader te sterven. Wanneer deze niet binnen een korte duur door iemand van de party genezen werd, begon het personage te respawnen. Op zich is dit geen probleem ware het niet dat er een tether ( max afstand die je kan hebben van de host ) gebonden is aan de party leader. Om een voorbeeld te geven, dienden wij strijd aan te gaan met deze kwade jongen:

Toen de partyleader gestorven was, kon deze respawnen op de vorige checkpoint. Het gevolg hiervan was, dat de volledige party door de tether op de leader ging spawnen. Toen we terug naar de arena aan het lopen waren stonden we echter aan een gesloten deur. De oplossing hiervoor was dus om ons volledig team te laten sterven om de bossfight opnieuw te kunnen aanvatten. Dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn. Dergelijke fouten zijn zeer jammer want op zich is de Dungeons and Dragons Dark Alliance wel een vermakelijke game om samen met je vrienden te spelen.

Grote gevechten

Voor ons was het grootste minpunt het gevechtssysteem. Je personage kan opgebouwd worden met nieuwe gevechtsmogelijkheden die je kan vrijspelen met:

• ingame munten
  • attribute points
  • treat points
  • nieuwe armour ( levelgebonden )

De personageopbouw is goed uitgewerkt. Er zijn veel mogelijkheden om je personage sterker te maken. De armour is weliswaar levelgebonden. Je zal dus verplicht worden om de levels op een moeilijker niveau te spelen om die betere gear te verzamelen.

De uitbouw en de personages zien er echt goed uit. Mijn Drizzt Do’Urden zag er altijd uit als een echte rockster en ik had het gevoel dat hij het ongetwijfeld qua uitstraling goed zou doen op een Eurosongfestival.

Jammer vertaalt dit zich niet in de game zelf. De gevechten lopen niet zo soepel en ik vroeg mij soms af waarom ik eigenlijk de moeite doe om te dodgen of slagen af te weren. De vijanden hebben een bepaald aanvalspatroon maar wanneer je zelf een beweging uitvoert kan je het personage moeilijk onder controle houden. Doorheen de levels kreeg ik langs iedere kant dan ook damage te verwerken. Dit is zeker niet te wijten aan de moeilijke AI want deze staan soms gewoon naast je en merken je gewoon niet op.

Dungeons en Dragons Dark Alliance speelt op safe met een gekend co-op action brawler systeem van vier helden. Gedurende onze testweken hebben wij als team van 2,3 en 4 ons goed geamuseerd. Het verhaal zit goed, maar de vlotheid van het gevechtssysteem laat het wat afweten. De vele bugs en het gevechtssysteem zijn een echte domper want we hebben het gevoel dat deze game veel meer te bieden had. Na enkele uren kan de game wat repetitief aanvoelen. Dit kan voor sommigen een afknapper worden.

De game is aanwezig in de Game Pass van Microsoft waardoor het gemakkelijker wordt om meer vrienden online te vinden. Ben je in het bezit van de game pass? Probeer de game dan zeker eens uit.

• Online tot met 4 spelers
  • Goed verhaal en grafisch mooi