Review: Dungeon of Naheulbeuk The Amulet of Chaos

Ontwikkelaar: Artefacts Studio
Uitgever: Dear Villagers, E-Home Entertainment
Beschikbaar op: PC, Xbox One/series X en S, Playstation4/5, Nintendo Switch
Getest op: Nintendo Switch

Ik ga op reis en ik neem mee…

Het was weer zover. Begin Juli kon ik eindelijk een welverdiende vakantie nemen met bestemming Oostenrijk. Een moment voor het gezin en om te genieten. Weliswaar is het ook een moment om wat meer in de zon te zitten en wat minder te gamen. Wanneer iedereen ‘s avonds ligt te slapen, ben ik meestal nog enkele uren wakker. In het buitenland naar de televisie kijken zit er niet echt in. Mijn oplossing hiervoor is de Nintendo Switch. Deze console is ideaal om mee te nemen op reis. Dit gezien zijn handheld modus maar ook omdat je deze zeer gemakkelijk kan aansluiten aan een TV met een HDMI. Door zijn compactheid neemt de Nintendo Switch verder niet veel plaats in bij de rest van de bagage.

Alvorens op reis te gaan, ga ik op voorhand op zoek naar een goeie game om mee te nemen. De release van de game “The Dungeon Of Naheulbeuk” was dan ook perfect getimed om mee te nemen naar het de bergen van Tirol.

The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos is een RPG met een humoristische toets. De game werd ontwikkeld door Artefacts Studio en is een originele creatie van de Franse auteur John Lang. Naheulbeuk begon als een populaire audiokomedieserie die rollenspellen heroïsche fantasie trofeeën parodieerde. De game is beschikbaar in het Engels op PC en consoles.

Veel personages

The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos is een RPG met een turn based gevechtssysteem. Het verhaal speelt zich af in de kerker van Naheulbeuk. Een groep van zeven helden moet er op zoek naar het 12th statuette.

The Dungeon of Naheulbeuk onderscheidt zich bij het begin van de game van soortgelijke. Normaal gezien begin je met één personage en kom je tijdens het avontuur nieuwe gezichten tegen die deel gaan uitmaken van je gezelschap. In The Dungeon Of Naheulbeuk werkt dit anders. Je start het verhaal met al je helden en je komt onderweg nog enkele nieuwe personages tegen die je vervolgens aan je gezelschap kan toevoegen of wijzigen.

Er zijn zeven hoofdpersonages aanwezig zijnde:

• ranger
  • ogre
  • elf
  • barbarian
  • dief
  • dwerg
  • tovenares

Geen storende tutorial

In het begin vond ik zeven personages wat teveel van het goeie. Ieder personage heeft zijn specialiteit waardoor je eerst alles wat onder de knie dient te krijgen. De game heeft hier een oplossing voor een dat is de tutorial. Bij de aanvang van het avontuur kan je de optie “tutorial” aanklikken. Dit zorgt er voor dat je tijdens je avontuur de nodige uitleg krijgt. Ik raad iedereen aan om deze optie tijdens de eerste speelsessie zeker te activeren. Het is een voordeel, aangezien het voor mij niet als storend aanvoelde. Je start met de game en krijgt in kleine stappen de nodige informatie inzake het gevechtssysteem en de personages.

Franse humor

De Naheulbeuk reeks is gekend voor zijn humor. In de game wordt dit verder gezet. De conversaties kunnen hilarisch zijn maar kunnen soms ook geforceerd en cliché overkomen. Weliswaar geeft het de game wel een extra toets. Hier moet je wel wat oppassen bij kleinere kinderen. De game heeft een Pegi rating van 12 jaar en dat zal waarschijnlijk hieraan te wijten zijn. Soms zit er wel een iets donkere toets in de humor of iets licht seksueels. Doorheen de reeks vond ik dit wel niet zo extreem en ik zou de game met gemak durven doorgeven aan mijn kinderen van 10 en 12 jaar.

Ook zijn er nog leuke tussenkomsten van personages zoals bijvoorbeeld Janos Hitor ( Janitor, conciërge ). Na ieder gevecht moet Janos Hitor alle slachtoffers opruimen. Nu en dan maakt hij dan ook eens een praatje met het gezelschap. Zo is hij zeker blij wanneer je hem niet teveel werk geeft.

Spannende gevechten

De gevechten zijn zeer intens. Dit is meestal te wijten door het feit dat je startlocatie nooit ideaal is. Je personage hebben een levensbalk die enkel maar aangevuld kan worden door:

• te rusten in de herberg ( kost geld )
  • potions te gebruiken ( kunnen gevonden worden in loot of gekocht worden )

Als je personage zijn levensbalk volledig opraakt in een gevecht krijgt deze strafpunten. Je personage krijgt een negatieve status waardoor deze minder snel tot leven gewekt kan worden. Normaal gezien krijg je 3 speelbeurten om je personage terug tot leven te brengen door middel van een potions, het geven van voedsel of een toverspreuk. Per ronde krijgt het gesneuvelde personage een negatieve status met 1 punt. Na de gevechten moet je het personage laten rusten in een herberg om volledig te herstellen of moet je verband gebruiken. Doe je dit niet, dan zal je minder tijd krijgen om je personage tot leven te wekken.

Na ieder gevecht moet je er dus van bewust zijn of je beter je gezelschap eerst geneest alvorens een volgend gevecht aan te gaan. Deze gevechten kunnen soms letterlijk om de hoek zitten. Ik heb het een paar keer voorgehad dat ik onderweg was naar de herberg maar toch in een hinderlaag werd gelokt.

De gevechten zelf mogen niet onderschat worden. De AI van de tegenstander zit echt goed waardoor deze bijna altijd je zwakke punten zal aanvallen. Je zal dus de sterke punten van je personages moeten benutten alsook rust je deze beter ook uit met een genezingsspreuk of een potion.

Ik vond de gevechten zeer leuk maar de crashes vond ik wat minder. Ik heb de game enkel kunnen testen op de Nintendo Switch, dus ik weet niet of de andere consoles hier ook last van hebben. Gedurende het spelen kreeg mijn game meermaals een harde crash te verwerken waardoor ik soms kostbare progressie was kwijtgeraakt. Zo had ik een soort van bossfight waar ik een half uur voor geknokt had. Toen ik uiteindelijk de overwinnaar was, crashte de game. Dit met het gevolg dat ik mijn progressie kwijt was en ik het gevecht volledig moest herspelen. Ik had dan ook het gevoel dat de game niet zo vlot draaide op de Nintendo Switch. De laadtijden waren soms minutenlang en de crashes deden er ook niet veel goeds aan. Verder was de grafische kwaliteit echt niet om over te spreken op de Switch. Als ik de gameplay vergelijk met andere consoles zie ik dat deze er grafisch veel beter uitzien dan op de Switch.

Dungeon of Naheulbeuk The Amulet of Chaos is een RPG met een humoristische toets. Het turn based gevechtsysteem is uitgerust met een sterke AI, waardoor je voldoening krijgt uit je overwinningen. Ik heb de game getest op de Nintendo Switch, maar ik kreeg daar te kampen met lange wachttijden, grafisch minder mooi en soms een crash van de game. Heb je de mogelijkheid om de game op een ander platform te spelen, dan raad ik aan om deze daar te spelen, want Dungeon of Naheulbeuk The Amulet of Chaos verdient gespeeld te worden in de beste omstandigheden.

• Grappig
  • Goed gevechtssysteem
  • Sterke AI ( uitdagend )