Review: House Flipper Garden

Ontwikkelaar: Empyrean
Uitgever: Frozen District
Beschikbaar op: PC, Playstation 4/5, Xbox One, Xbox Series X/S
Getest op: Xbox Series X
Cricket Auteur: Blacky2210

Een tijdje geleden kwam mijn dochter ( 10 jaar ) mij heel lief vragen of ze een nieuwe game mocht hebben. Ze wou de game zo graag spelen en zou deze kopen met haar spaarcentjes. Toen ik haar vroeg welke game ze nu zo dringend wou spelen, was het antwoord “House Flipper”. Daar had ik echter nog nooit van gehoord. Meestal zijn dit dan ook games die door influencers gepromoot worden via Youtube. Mijn dochter kon mijn vermoeden dan ook bevestigen. Nadat ik de trailer zelf even had bekeken, zag de game er mij nog leuk uit en heb ik hem dan maar gekocht voor de Xbox.

Handige Harry

In House Flipper ben je een beginnende klusjesman / immobilia makelaar. Het concept is simpel. Je koopt een oude woning om deze daarna te renoveren en een mooie winst te maken. In het begin beschik je natuurlijk over weinig kapitaal. Daarom moet je het doen met een klein tuinhuisje die je kan opknappen om daar je werkplaats op te zetten. Vervolgens kan je een startkapitaal samenrapen door klusjes te doen. Dit bestaat uit het schoonmaken van huizen, verwijderen van kakkerlakken, schilderen, behangen, muren slopen, bouwen, … Verder ben je ook nog loodgieter en elektricien. Je kan dus een totaalrenovatie en inrichting gaan uitvoeren. Mijn dochter was dan ook enthousiast vertrokken en had na enkele speeluren al vlot een 70000 Dollar verdiend.

Ik besloot House Flipper dan ook maar een kans te geven en de game heeft mij positief verrast.

House Flipper is niet voor iedereen weggelegd. What you see is what you get. Om geld te verdienen moet je klusjes uitvoeren en dat is het dan ook. In het begin zal je bijvoorbeeld veel tijd steken in schilderen en reinigingswerken. Je personage verdient geleidelijk ervaringspunten waardoor je beter materiaal kan aankopen en sneller kan werken. De beginnende klussen worden opbouwend gepresenteerd tot je alle vaardigheden onder de knie hebt. Je kan House Flipper een beetje vergelijken met een Farm Simulator. Als je repetitieve taken saai vindt, dan denk ik dat House Flipper niet uw ding zal zijn.

Mijn dochter en ik vonden House Flipper dan ook geweldig. Weliswaar kan ik ook geen uren spenderen in de game. House Flipper is rustgevend om nu en dan eens enkele uren te spelen en voorzichtig progressie te maken.

Wat mij vooral stoorde bij het opknappen van de huizen, was de verwilderde tuin. Ik liet mijn ongenoegen hierover dan ook blijken aan mijn dochter die mij toch even verbaasd aankeek. Haar reactie was dan ook: “Maar papa toch, er is al een DLC pakket voor de PC beschikbaar die Garden Flipper heet. Dit pakket komt binnenkort ook naar console”. Alweer een kleine brainwashing via Youtube/TikTok?

Eindelijk een verzorgde tuin

Bij een verzorgde woning, hoort een verzorgde tuin. Met het DLC pakket van Garden Flipper kan je een waar kunstwerk maken van een tuin. Om deze game te spelen dien je in het bezit te zijn van House Flipper. Het pakket is namelijk een expansie.

Bij de opstart van de game krijg je een notificatie dat er nieuwe klusjes voor je personage beschikbaar zijn.

Het opbouwend principe is terug hetzelfde. Door beginnersklussen leer je geleidelijk nieuwe tuinvaardigheden en krijg je nieuw materiaal. Het is dus wel nodig om in het begin enkele tuiniersklussen bij klanten uit te voeren alvorens je grote projecten kan uitvoeren. Om een voorbeeld te geven wou ik bij één van mijn kavels het gras maaien. Ik kon vaststellen dat ik enkel een bosmaaier had, maar geen grasmachine. Ik vond het al vreemd en dacht dat ik misschien een grasmachine zou vrijspelen door ervaring op te doen met de bosmaaier. Om het gras van een kavel van 600m2 te maaien ben ik hierdoor wel gemakkelijk een half uur bezig geweest en het was zeker niet handig. Wat voelde ik mij dan ook dom toen ik enkele klusjes verder gewoon een mooie grasmachine kreeg… Het loont dus wel om eerst de beginnersopdrachten uit te voeren.

De werken variëren tot het maaien van gras, opruimen van afval, verwijderen van onkruid, plaatsen van tuinmeubels/accessoires, zwembaden aanleggen, bomen hakken, … De mogelijkheden voor de groene vingers zijn tal aanwezig.

Wie heeft de mooiste tuin?

In Garden Flipper geldt terug hetzelfde principe zoals in de hoofdgame. Je verdient geld tijdens het uitvoeren van de klusjes. Wanneer je een kavel opkoopt en deze opknapt, kan je nu ook de tuin onder handen nemen. Jammer genoeg weet je nooit waar je aan begint. Je ziet geen schattingen verschijnen van het werk die je aan het uitvoeren bent. Het is dus goed mogelijk dat je uren aan die perfecte tuin zit te zwoegen in je kavel maar dat je er bijna niets aan zal verdienen. Het loont soms meer om gewoon wat klusjes uit te voeren dan een volledig kavel te renoveren.

Ik stoor mij ook wat aan het feit dat je geen offertes kan raadplegen. Je start dus gewoon aan een klus, maar op voorhand heb je niet echt een idee hoeveel je precies zal verdienen. Zo loont het soms ook om met goedkoper materiaal te werken. Waarom zou je die luxe radiator hangen, als de eindprijs hetzelfde blijft?

In Garden Flipper heb je tevens nog de kans om mee te doen in een tuincompetitie. Deze geeft een interessante uitdaging om zo hoog mogelijk te scoren. Aan de hand van deze score kan je vervolgens meer winst maken op de verkoop van je kavel.

Even een zwembad aanleggen

De komst van Garden Flipper is een leuke toevoeging voor de eigenaars van House Flipper. Wanneer je de basisgame aan het spelen bent heb je altijd het gevoel dat er toch iets moet gebeuren aan die vervuilde tuin. Garden Flipper geeft je nu de mogelijkheid om die tuin netjes aan te leggen, tuinklusjes uit te voeren en mee te doen met de plaatselijke tuincompetities.

Garden Flipper verlengt de mogelijkheden van de basisgame. Weliswaar moet ik benadrukken dat Garden Flipper bij release verkocht wordt voor 19,99 Euro. Dit betreft dezelfde prijs of de basisgame. De prijs is zeker correct maar logisch is het niet echt.

• Rustgevend
  • Eindelijk de mogelijkheid om die vervuilde tuin op te knappen
  • Verlengde van House Flipper