Review: Little Nightmares II

Ontwikkelaar: Tarsier Studios
Uitgever: Bandai Namco
Beschikbaar op: PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One, Android, PlayStation 5, Project Scarlett, Google Stadia, Microsoft Windows
Getest op: Xbox Series X

Met de eerste Little Nightmares leerde ik een nieuw pareltje kennen. De horrorgame was uniek in zijn genre en toen ik de aankondiging zag van Little Nightmares II, was ik onmiddellijk verkocht. Ik was enorm benieuwd naar het vervolg.

Wie nog eens wil nalezen wat we van Little Nightmares en zijn DLC vonden, kan dit hier bekijken:

Horror op een schappelijk niveau

Little Nightmares 2 is net als zijn voorgangers een horrorgame. De game zit boordevol spannende momenten met een een lugubere achtergrond. De level bazen zijn eng uitgewerkt en doen je wel denken aan een gedrocht die je enkel zou tegenkomen in een nachtmerrie. Dit gezegd zijnde, moet ik wel laten weten dat het horrorniveau zeer dragelijk is. Mijn oudste dochter van 12 jaar zit momenteel met een interesse voor horrorgames en films. Weliswaar is het aan mij als ouder om te beslissen, wat er al dan niet voor haar door de beugel kan. Ze is tenslotte nog maar 12 jaar.

Ik moet er wel bij zeggen dat de game een PEGI rating heeft van 16 jaar. Als ouder is het dus wel aan u om te beslissen of je kind hiervoor rijp genoeg is.

Toen ik Little Nightmares 2 aan het spelen was, kwam mijn dochter er zeer snel bijzitten met de vraag of ze mocht meekijken. Gezien mijn ervaringen met de eerste game had ik hier geen problemen mee. Mijn dochter was gefascineerd aan het meegenieten en ze hielp mij dan ook met plezier bij het vinden van de puzzeloplossingen. Na een tijdje kwam ze voorzichtig met de vraag of ze Little Nightmares 2 ook eens mocht proberen. Ik stemde hierin toe, met als gevolg dat ze de game op een tweetal dagen al had uitgespeeld. Ze vond de game dan ook echt top en was voornamelijk geïnteresseerd in het achterliggend verhaal.

Het verhaal wordt gebracht in de vorm van een soort mime. De uitdrukkingen zijn er, maar er wordt geen tekst gebruikt. Het is dus aan de speler om zelf een interpretatie te geven.

Mono en Six

De game centreert zich rondom het personage Mono. Een jongen met een papieren zak op zijn hoofd. Het verhaal start met Mono die zich een weg baant door de wildernis wanneer hij achtervolgd wordt door een jager. Mono vindt gedurende zijn tocht het personage Six die door de Hunter opgesloten werd. Beiden slaan nu de handen in elkaar om uit de nachtmerriewereld te geraken.

Toen ik het personage Mono zag, moest ik onmiddellijk aan de eerste game denken. Daar zat er ook een jongen in de bonuslevels, maar dat bleek het personage The Runaway Kid te zijn. Met de hulp van Six dien je met Mono een weg te vinden doorheen de gevarieerde puzzels. Dit allemaal terwijl je opgejaagd wordt door vreemde figuren. Het spel heet dan ook niet voor niets Little Nightmares.

De levels zijn terug zoals we deze gewoon zijn van de eerste game. Je moet even nadenken om tot een oplossing te komen, maar de puzzels zijn gemakkelijk haalbaar. Mijn dochter van 12 jaar had er dan ook niet veel problemen mee. Het grote verschil met de eerste game is dat je nu moet samenwerken met het personage Six. Je zal dus zelf moeten roepen of even afwachten zodat je de gezamenlijke acties kan uitvoeren. Sommige onderdelen van de levels dien je dan weer alleen uit te voeren waardoor de gelijkenis weer iets meer naar de eerste game gaat.

Little Nightmares 2 is geen kopie van de eerste game. Dit avontuur vond ik persoonlijk een stuk spannender omdat je als speler meer kan speculeren naar het verhaal tussen Mono en Six. Ook al wordt er niets gezegd, er is meer een gevoel van diepgang.

Run for your life!

Net als in zijn voorganger word je in Little Nightmares 2 achterna gezeten door een eng figuur. Ieder level heeft zijn eigen thema en griezel. Zo zal je in aanraking komen met the hunter, the teacher, the doctor en the thin man. Er is ook nog een vijfde eindbaas maar deze zal ik hier niet aanbrengen om spoilers tegen te gaan.

The Hunter The Teacher The Doctor The Thin Man

Het level van The Teacher, vonden wij het beste level. De Teacher heeft een rekbare nek en komt je bij het minste geluid opzoeken om op te eten. Haar level is verder nog beschermd door porseleinen kinderen. Het is dan ook niet evident om overal ongemerkt aan voorbij te komen.

In het level van de teacher is ook het zwakke punt van de game zichtbaar zijnde de dieptepunten van de camera. De bewegingen en de levels zien er goed uit maar door de camerapunten heb ik meermaals het probleem gehad dat je een moeilijk dieptezicht hebt. Een klein voorbeeld: In het level van the teacher moet je enkele porseleinen kinderen breken met een hard voorwerp.

De kinderen komen op je afgerend maar door de moeilijke camera ga je ofwel te snel of te laat gaan slaan. Dit valt wel nog mee wanneer je maar één tegenstander hebt, maar er zitten echter stukken in waar je een vijftal tegenstanders hebt. Dit gedeelte was dan ook zeer frustrerend. Gelukkig zijn er zeer eerlijke checkpoints voorzien waardoor je fouten niet zo ingrijpend zijn.

Hoedjes en schaduwen

Daar waar je in de eerste game de kabouters moest vinden, moet je hier nu glitched children vinden. Dit zijn een soort van schaduwfiguren die doorheen de levels verstopt zitten. De Glitched children zijn niet de enige voorwerpen die verstopt zijn. Zo kan je ook een collectie hoeden verzamelen om Mono mee uit te rusten.

Little Nightmares 2 is net als zijn voorganger een topgame. De setting, de muziek en de gebaren maken het volledige verhaal. Na het spelen van de game bleven mijn interpretaties van het verhaal nog even in mijn hoofd rondspoken. Gezien er niets wordt gezegd kan je bepaalde handelingen zelf gaan interpreteren. Het is dan ook leuk om er achteraf nog eens anderen hun interpretaties te horen. De game was zeer spannend en aangenaam om te spelen. Wij kijken alvast uit naar een vervolg.

• Unieke setting
  • Open verhaal waarover je achteraf nog even zal nadenken
  • Prachtige aanvullende muziek
  • Spannend
  • Lage instapdrempel
  • Kort maar krachtig

• Soms slechte camerahoeken. Problemen met dieptezicht in combinatie met de beweging van het personage

The Crickets score: 9,5/10

One thought on “Review: Little Nightmares II

1. […] Lees hier onze review van Little Nightmares II. In minder dan een maand na de release heeft Little Nightmares II meer dan één miljoen verkochte exemplaren bereikt, waarmee het de eerste titel is die is ontwikkeld door BANDAI NAMCO Entertainment Europe om dit in deze periode te doen. Dit betekent ook dat de Little Nightmares-franchise nu meer dan 5 miljoen spelers heeft bereikt, een zeer belangrijke mijlpaal voor deze western-lead-franchise. Little Nightmares II, ontwikkeld door Tarsier Studios, werd op 11 februari 2021 uitgebracht op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Google Stadia en pc. Little Nightmares II zal later dit jaar ook beschikbaar zijn voor PlayStation 5 en Xbox Series X | S. De game kreeg lovende kritieken van zowel media als spelers, wat bijdroeg aan het succes. […]