Review: Kingdom Hearts Melody of Memory

Ontwikkelaar: Square Enix/ Indieszero
Uitgever: Square Enix
Beschikbaar op: Nintendo Switch, Playstation 4 en Xbox One
Getest op: Playstation 4
Cricket auteurs: Faith/ Blacky2210 en Maryposa



Een muzikale herinnering

‘Kingdom Hearts: Melody Of Memory’ is alweer de veertiende game in de franchise. In 2002 speelde ik nog de eerste ‘Kingdom Hearts’ op de ‘Playstation 2’. De combinatie van de Keyblade houder met de diverse Disney figuren was een echte hit.

Ik moet toegeven dat ik niet alle 14 titels heb gespeeld. Dit simpelweg omdat ik geen hardcore fan van de franchise ben. ‘Kingdom Hearts: Melody of Memory’ is hierdoor de ideale instapper voor wie terug met het volledige verhaal mee wil zijn. Aan de hand van korte tussenfilmpjes, wordt je geleidelijk terug op de hoogte gebracht van het verhaal.

Ook werd er nieuwe content toegevoegd, die zich na ‘Kingdom Hearts 3’ afspeelt. Je mag wel op een acht à tiental uur speeltijd rekenen alvorens je zover in het verhaal zal komen. De hardcore fans zullen dus in het begin vooral herhaling te verwerken krijgen. De verhaalvernieuwingen zijn niet zo uitgebreid, maar dit werd ook al eerder door ontwikkelaar/director ‘Tetsuya Nomura’ gecommuniceerd.

Het verhaal wordt meer gepresenteerd als een herinnering die samenhangt aan muziek. Je kent waarschijnlijk wel een persoonlijke situatie waar je een bepaald liedje aan een gevoel of bepaalde tijd kan koppelen. In ‘Kingdom Hearts: Melody of Memory’ wil men ditzelfde gevoel oproepen. Aan de hand van de muziek en zijn personages probeert men de herinneringen van het ‘Kingdom Hearts’ universum op te roepen.

Het principe van de game is simpel. Je krijgt een muzikale parkoersrunner als speelveld. Met een perfecte timing kan je dus aan de hand van toetsencombinaties het level voltooien. Het principe klinkt makkelijk, maar dat is het allesbehalve. 


Voel het ritme

In het hoofdmenu krijg je verschillende keuzemogelijkheden. De ‘World Tour’ is mijns inziens de belangrijkste. Hier doorloop je het verhaal van de ‘Kingdom Heart’-franchise. Het is de beste manier om het overgrote deel van de muzieknummers alsook de inhoud van het museum vrij te spelen. 

Time het indrukken van je knoppen met het ritme van de muziek en poog een zo foutloos mogelijk parkoer neer te zetten. Is je timing volledig naast het ritme, dan is de aanval mislukt en zal je levensbalk in de rechter benedenhoek afnemen. Een lege balk resulteer dan weer in een ‘Game over’.

Terwijl je de verschillende muzikale stukjes al vechtend voltooit, verzamel je sterren. Deze sterren heb je nodig om nieuwe werelden te ontgrendelen. In totaal kan je door de verschillende levels en hun missies te vervolledigen maar liefst 354 sterren verzamelen. Afhankelijk van de wereld waarin je zich bevindt, hebben deze sterren een andere kleur.

Je kan  drie verschillende vormen van levels tegenkomen:

  • Standaardlevels: Dit is het meest voorkomende type gevecht. Hierbij loopt je team langs een muziekpartituur, dit terwijl je de desbetreffende knoppen indrukt om je vijanden te verslaan.
  • Memory Dives: Hier zweef je tijdens het indrukken van de knoppen over een samensmelting van verschillende afbeeldingen. Dit soort level kom je wel pas op het einde van de verhaalmodus tegen, met name vanaf het gele gedeelte.
  • Boss Battles: Bij deze encounter neem je het op tegen een baas. Elke succesvolle beat zorgt tijdens dit gevecht voor een aanval of voor een ontwijking.

De ‘Memory Dives’ en ‘Boss Battles’ zijn jammer genoeg slecht in beperkte mate aanwezig.

Een level kan je op twee manieren uitspelen:

  • ‘Cleared’, waarbij je het level tot een goed eind bracht maar niet alle sterren vrijspeelde.
  • ‘Completed’, waarbij je dus alle opdrachten tot een goed einde bracht en de sterren bemachtigde.

De te spelen levels zorgen naast het muzikale, ook voor een visueel genot. Wil je echter een zo foutloos mogelijk level afleggen, dan kan je wel niet te volle van deze grafische pracht genieten. Je zal alle concentratie nodig hebben waardoor je niet afgeleid kan worden.


Kies verstandig

Alvorens een level aan te vangen, moet je enkele keuzes maken. Het bepalen van het moeilijkheidsniveau is er hier één van. Speel je op ‘Beginner’ (geel), ‘Standard’ (groen) of ‘Proud’ (rood)? Om bepaalde sterren vrij te spelen kan je soms niet anders dan een moeilijker niveau te nemen.  Andere keuzemogelijkheden zijn:  het team waarmee je wilt spelen en of je al dan niet hulpmiddelen activeert.

Wanneer je een level opnieuw speelt, zal je op dit startscherm ook steeds de best behaalde score met de vermelding van de datum en de toen behaalde ‘Chain’ en ‘Rank’ terugvinden.

De keuze van je team is in het begin beperkt tot ‘Team Classic’, het is pas met het doorlopen van de verhaallijn dat je uiteindelijk uit maximaal vier teams zal kunnen kiezen.

  • Team Classic: bestaande uit Sora, Donald en Goofy
  • Team Days: bestaande uit Roxas, Xion en Axel
  • Team 3D: bestaande uit Riku, Meow Wow en Komory Bat
  • Team BBS: bestaande uit Aqua, Ventus en Terra

Tijdens bepaalde levels wordt het uiterlijk van je team wat aangepast. Op basis van de respectievelijk verhaallijn zullen gastkarakters je team vervoegen. Onder andere Hercules, Aladdin, Mulan, Beast, Ariel, Simba, Peter Pan en Stich passeren de revu.

Telkens je een nummer met een bepaald team voltooit, doe je ervaring op. Op deze manier til je je team naar een hoger niveau. Hoe hoger je level hoe minder schade je oploopt door aanvallen en hoe groter je kracht.

Na het voltooien van een level krijg je telkens een samenvatting. Hier wordt je ‘Score’, ‘Excellent Bar’, behaalde ‘Chain’ en ‘Rank’ weergegeven. Ook zie je het huidige level van je team, de zonet behaalde ervaringspunten en de items die werden vrijgespeeld. Rechtsboven zal je ook je ‘Rhythm Points’ terugvinden. Afhankelijk van de omvang van dit puntenaantal worden extra items en trofeeën vrijgespeeld.



Verleden, heden en toekomst

Soms krijg je na het afronden van een bepaald level een kort filmpje te zien. Deze levels worden gekenmerkt door een speciaal filmlogo. Gedurende dit korte intermezzo vat Kairi enkele cruciale momenten uit de voorgaande games samen. Ieder getoonde filmpje kan je via het museum terug gaan bekijken, ze worden namelijk in ‘Story Archive’ opgeladen.

Buiten het rode gedeelte, waar je om de poort te openen 280 van de 354 sterren nodig hebt, doorloop je het spel redelijk vlot. Na zo’n een 8 à 10 uur spelen kun je gerust het eind van deze game bereiken.

Je start het eindspel ‘The Final World’ door het laatste gele level aan te drukken. Alvorens hier van start te gaan krijg je de vraag of je wel degelijk wil doorgaan, want een tussentijdse save zit er vanaf nu niet meer in. Na ongeveer een halfuurtje van onder meer ‘Memory Dives’, filmpjes, een ‘Boss Battle’ tegen ‘Master Xehanort’ en nog wat meer filmpjes bereik je het einde. 

Het is dit eindspel waar de ware fan op zit te wachten, want de filmpjes die je hier te zien krijgt doen de gebeurtenissen na ‘Kingdom Hearts 3’ uit de doeken.


Klinkt als muziek in de oren

Naast de ‘World Tour’ vind je in het hoofdmenu ook nog het onderdeel ‘Track Selection’. Hier kan je individueel tot 150 liedjes opnieuw spelen ( mits vrijgespeeld ).

Naast de verschillende sorteeropties, om je gewenst liedje te zoeken, kan je hier ook opnieuw de moeilijkheidsgraad aanpassen.

Bijkomend is het feit dat je via het keuzemenu ‘Style’ het jezelf nog wat makkelijker of moeilijker kan maken. Naast de basisstijl die je tijdens de ‘World Tour’ speelde, kun je nu kiezen voor de simpelere één-knop stijl of kun je de uitdaging vergroten door voor ‘Performer’ te gaan.


Craften en verzamelen doen we zo

Het leuke aan Kingdom Hearts Melody of Memory is, dat je telkens nieuwe content vrijspeelt. Deze content kan verschillende vormen aannemen.

Tijdens het spelen verkrijg je onder andere verschillende gebruiksvoorwerpen (Crystals, Shards, Gems, Stones…). Deze kan je via ‘Synthesize Items’ gebruiken om andere content te maken.

Wat kan je craften:

  • Items (Groen): dit zijn de hulpmiddelen die je voor de level aan te vatten al dan niet kan activeren.
  • Music Stage Keys (Paars): Op deze manier maak je nieuwe nummers. Dit is dus een heel essentieel gedeelte wil je de volledige content van 150 nummers vrijspelen.
  • ProfiCard Icons (Rood): Dit zijn afbeeldingen van verschillende ‘Kingdom Hearts’-karakters. Je kan deze afbeelding gebruiken om je Profiel in ‘VS Battle’ op te fleuren.
  • Collector’s Cards (Geel): Deze kaarten kan je in het museum bewonderen, dit onder het gedeelte ‘Collections’.
  • Materials (Blauw): Materialen zijn essentieel wil je andere voorwerpen kunnen aanmaken.

Hoe meer je vervaardigt, hoe hoger je ‘Moogle Level’ wordt en hoe meer mogelijkheden je krijgt. Ieder level zorgt namelijk voor een extra effect. En eenmaal je het maximale level bereikt mag je jezelf een ‘Moogle Master’ noemen, wat zelfs een trofee waard is.

 Tijdens het spelen van deze game wordt het museum steeds meer en meer aangevuld.

  • Collection: Hier kan je jouw vervaardigde en vrijgespeelde ‘Collector’s Cards’ terugvinden. Je kan hier zowel je gouden als platinum editie van je ‘Key Art’, ‘Station of Awakening’, ‘Story Scene’, ‘Character’, ‘Enermy’ en ‘Keyblade’ Cards terugvinden.
  • Story Archive: Dit archief omvat alle filmpjes die je tijdens de ‘World Tour’ te zien kreeg.
  • Theater: Bekijk hier onder andere de grafische pareltjes van je ‘Mermory Dives’
  • Jukebox: In dit gedeelte kan je in alle rust de vrijgespeelde muziek beluisteren.
  • Records: Wil je weten hoe het met je statistieken gesteld is dan is dit waar je alles kan bekijken.


Samenspelen of niet?

Bij de release van ‘Kingdom Heart: Melody of Memory’ werd aangekondigd dat deze game met meerdere spelers te spelen was, zowel via lokale co-op als online. Weliswaar vertelde men er niet bij in welke modus je dit samenspelen ging kunnen doen. Ik keek er dan ook naar uit om deze game met mijn gezin te testen, voornamelijk met mijn dochters van 9 en 11.

Als gezinsactiviteit werd het dus enkel een afzonderlijk Co-op functie en niet een volledig integreerde functie waarop ik hoopte.

Tijdens de Co-op speel je met twee spelers samen om een gecumuleerde score te bekomen. Je ziet wel wie de betere score neerzette maar je hebt niet echt een winnaar of een verliezer. Wat wel opvalt is dat dit gedeelte eerder summier is. Dit zie je vooraleerst aan de beperkte muziekkeuze. Als je weet dat je in dit spel 150 nummers kan vrijspelen en je er hier maar 21 van kan spelen, dan vind ik dit toch eerder pover. Ook naar karakter toe ben je beperkt. Speler 1 is Sora en speler 2 is Riku en daar stopt het. Een beperkt keuzemenu waarbij je nog enkel andere karakters kon kiezen zou me hier toch een meerwaarde lijken.

Wel kan je opnieuw je speelmoeilijkheid kiezen. Ook hier heb ik een suggestie die volgens mij de spelervaring ten goede zou komen. In plaats van een algemene moeilijkheidsgraad te kiezen waarom niet per speler. Op deze manier kan er tussen een gevorderde en een beginnende speler of tussen een volwassenen en een kind toch een beter evenwicht gecreëerd worden.

Via ‘VS Battle’ kan je zowel een ‘Online Battle’ als een ‘COM Battle’ opstarten. Je kan dus de strijd aangaan tegen tegenstanders op het wijde web of je kan opteren om een artificiële tegenstander uit te dagen.

Alvorens je bij ‘Online Battle’ een tegenstander toegewezen krijgt, dien je eerst je voorkeuren in te geven. Naast het moeilijkheidsniveau beslis je hier ook of er tijdens het spelen al dan met ‘Trick’ gespeeld wordt. ‘Trick’ houdt in dat zowel je tegenstander als jijzelf tijdens het spelen belemmerd kunnen worden. Eenmaal de ‘Trick’-balk vol is zal er namelijk voor de andere partij een hindernis optreden.

Zodra je tegenstander gekend is, maak je een keuze op welk liedje je het gevecht wil aangaan. Het is nu de computer die beslist of het jouw of het liedje van je tegenstander wordt. Na de strijd krijg je een overzicht en wordt je rating volgens winst of verlies respectievelijk positief of negatief aangepast. Bij winst zal je twee verzamelkaarten ontvangen, bij verlies één. Hierna beslis je beiden of jullie nog een gevecht aangaan.

Ikzelf vond de ‘Online Battle’ vooral van hoge moeilijkheid. De tegenstanders, die je meestal pas na lang te wachten voorgeschoteld kreeg, waren voor mij hoofdzakelijk van een heel zwaar kaliber.  Ofwel heeft mijn gevoel voor ritme nog heel wat bijschaven nodig. Je kan dit alvast opmerken aan mijn povere rating.

 

In de offline modus ‘COM Battle’ ga je de strijd aan met de computer. Je kan het opnemen tegen vijf partijen, win drie keer om je rang te verhogen. Streef naar de hoogste rang: platina 1.

In vergelijking met de modus ‘Online Battle’ liepen de gevechten hier wat vlotter. Alvorens het gevecht aan te gaan kan je de moeilijkheid en het te strijden nummer zien, alsook de rank van je tegenstander. Al deze gevechten zijn met ‘Tricks’, dit betekent dat zodra ‘Trick’-balk vol is de andere speler op een bepaalde manier zal gehinderd worden. En sommige van deze belemmeringen zijn een hel uitdaging om het ritme te behouden.

In ‘VS Battle’ kan je ook je persoonlijk profiel gaan raadplegen. Je ziet hier je huidige ‘Rythm Points’, hoeveel tijd je alles samen reeds gespeeld hebt en het aantal features je tot op heden behaalde. Verder kan je er een samenvatting terugvinden van de manier je vooral speelt en hoever je staat met je verzamelkaarten.

Het is ook hier dat je profielkaart naar eigen wens kan gaan gaan aanpassen. Hier maak je onder andere gebruik maken van de vrijgespeelde ‘ProfiCards Icons’


Bevindingen van een jonge speler

Mijn jongste dochter droomt er al even van om zelf haar review te maken. Gezien haar leeftijd ( 9 jaar ) heb ik al even moeten uitleggen dat dit voorlopig nog wat moeilijk is.

Met ‘Kingdom Hearts: Melody of Memory’ zag ik nu de ideale kans om haar even de mogelijkheid te geven om haar bevindingen over te maken als reviewer ‘Maryposa’. Deze rubriek wordt dus verder door haar geschreven met onze hulp. Indien je geen interesse hebt naar deze bevindingen, kan je deze rubriek dus gerust overslaan.

Maryposa beschrijft deze game als een leuk spel met veel mogelijkheden en kindvriendelijke monstertjes om te verslaan. Naast het verzamelen van de sterren vond ze het vooral leuk om mama of papa uit te dagen in de Co-op functie. Wel leek het haar leuker mocht ze het figuurtje waarmee ze vocht kunnen aanpassen. Nu was ze verplicht om telkens met hetzelfde karakter te spelen. De liedjes die haar het meest aanspraken waren deze uit de Disneyfilms. Ze vond de andere nummers ook wel leuk, maar als je kan meezingen is dat toch nog wat anders.


Conclusie

Een liefdevol eerbetoon aan de erfenis van ‘Kingdom Hearts’, dit via herinneringen begeleid door de kracht van muziek!

Of deze game voor jou een aanrader is? Dat zal denk ik vooral afhankelijk zijn van je voorgaande ervaringen en verwachtingen.

Wil je deze game aanschaffen als kennismaking met ‘Kingdom Hearts’ dan lijkt me dit niet de beste keuze. Het verhaal is hier eerder een summiere opfrissing. Na het spelen van deze game zal je alvast niet volledig mee zijn met alle gebeurtenissen.

Puur als ritmegame kan je van deze game zeker wel genieten. Weliswaar gaat een groot deel van zijn aantrekking verloren als je geen achtergrond van de franchise hebt. Tevens denk ik ook dat je voor deze prijs betere alternatieven op de markt zal vinden.

Heeft ‘Kingdom Hearts’ echter je hart veroverd en beschouw je jezelf als een kenner, dan kan je deze ‘Kingdom Hearts Melody of Memory’ als een must-have aanvulling voor je collectie zien.

Het spel is voor zowel jong als oud, ritmisch als minder ritmisch makkelijk te doorlopen. Zelf genoot ik te volle en zat ik regelmatig aan het scherm gekluisterd. Enkel de modus ‘Online Battle’ creëerde bij mij wat wrevel. Niet alleen moet je lang wachten op een tegenstander, maar bijkomend krijg je meestal een opponent met een rating ver boven de jouwe. Het resultaat is dat de kans om als winnaar uit de bus te komen quasi nihil is. Wat uitdaging is ok, maar af en toe win je toch ook eens graag.

Positief

  • Nostalgisch
  • Ritmisch prachtig gesynchroniseerd
  • Visueel uitmuntend
  • Veel content
  • Diverse modi
  • Lage instapdrempel
Negatief

  • Timing werkt niet altijd ideaal –  gelukkig is er het krimpend cirkeltje
  • Soms wat eentonig door weinig veranderende gameplay
  • ‘Online Battle’ van hoog niveau

The Crickets score: 7/10

FacebooktwitterredditpinterestmailFacebooktwitterredditpinterestmail

youtubeinstagramyoutubeinstagram

Over

Gamen is altijd een onderdeel geweest van mijn leven. Al van mijn kinderjaren was ik onmiddellijk in de wolken toen ik in het jaar 1989 kennis maakte met mijn eerste game "Tetris" op de toenmalige Game Boy. Samen met Goofy086 speelden wij al in split screen op de eerste versie van de Playstation op een kleine beeldbuis. Doorheen de jaren is er een grote evolutie ontstaan in de wereld van het gamen. Wij zijn opgegroeid, hebben een familie gesticht en we zijn vader geworden. Echter één ding is niet veranderd en dat is de liefde voor het gamen. Als de kinderen en de vrouw gaan slapen zijn, is er een grote kans dat je mijzelf en Goofy nog online kan vinden.

You may also like...