Review: Dirt 5

Ontwikkelaar: Codemasters
Uitgever: Codemasters
Platform(s): Xbox One/ Playstation 4/ PC/ Google Stadia/ Playstation 5

Codemasters en racegames gaan al een lange tijd hand in hand samen. De oorsprong van de Dirt serie is terug te vinden in de Colin McRae rally games op de Playstation 1. Toen de game uitkwam in 1998 was dit meteen een topper en ging het de concurrentie aan met V-rally en andere klinkende namen van die tijd. De naam is echter gewijzigd toen de rally piloot Colin McRae kwam te overlijden door een helikoptercrash in 2007. Codemasters heeft toen beslist om de naam te wijzigen naar Dirt. Meteen werd de toon gezet om een breder gamma aan races aan te bieden en niet enkel de focus op rally te houden.

Welcome to the party

Zelf ben ik liefhebber van race games maar ik ben nog nooit in contact gekomen met Dirt. Een vergelijking maken met eerdere games uit de serie is dan ook niet mogelijk. Vanaf het eerste moment waande ik mij in een mix van verschillende arcade racers. Voornamelijk elementen van Motorstorm en Trackmania waren meteen zichtbaar. De kleurrijke menu’s, leuke en opzwepende muziek en racen in groep. Een ideale mix voor een arcade racer die je veel actie wil bieden.

Eenmaal het spel is opgestart ga ik meteen aan de slag met de career mode. Na een korte mondelinge introductie krijg ik meteen mijn eerste wagen voorgeschoteld en mag ik meteen gaan racen. Normaal ben ik geen sukkelaar in het racen, de default instellingen ga ik licht gaan aanpassen en de AI mag meteen iets moeilijker. Tijdens de eerste races verloopt alles enorm vlot. Het is even wennen aan het arcade gevoel (mijn persoonlijke voorkeur gaat eerder naar het sim racen) maar na enkele ronden heb ik de smaak te pakken.

De career mode biedt een enorm diverse keuze aan races aan. Stampede, Land Rush, Rally Raid zijn nog maar enkele van de verschillende race modi die beschikbaar zijn. Je zal snel merken dat de ene modi jou al beter ligt dan het ander, al ligt dit niet altijd aan jou! (Verder meer hierover). In totaal neemt Dirt jou mee naar 10 verschillende landen en biedt het jou een waaier aan verschillende races aan. Het mag gezegd zijn dat de career mode toch behoorlijk uitgebreid is.

Voor je aan de slag gaat met een nieuwe race mode krijg je een korte introductie. Iedere introductie gaat gepaard met een filmpje en twee stemmen die de mode uitleggen. SAAI! hoor ik jou al denken, wel daar heb je het mis. De commentatoren maken het juist enorm aangenaam om even te blijven kijken naar het filmpje. Ze vullen elkaar aan, het gaat goed vooruit, het is luchtig en ze proberen moppen te tappen. Kortom het is een heel leuke, beknopte en goedkope manier om het spel even te breken en jou van de nodige uitleg te voorzien.

Ik betrapte mezelf meer dan eens dat er spontaan een glimlach tevoorschijn kwam tijdens de verschillende intro’s en ik had niet de intentie om deze door te spoelen. Het spel gaat al zo snel op alle vlakken dat ik gerust eens een minuut de tijd wou nemen om naar het geklets van de commentatoren te luisteren.

Need for speed

Zoals ik al enkele malen aangaf gaat het spel vooruit. Geen eindeloos geklik van het ene menu naar het ander. Kies een race, kies een wagen en binnen een aantal seconden ben je aan het racen. In het spel zitten in totaal 63 auto’s, dit lijkt veel maar dat is het eigenlijk niet. De keuze van je auto is per race behoorlijk beperkt, dit door de racemode waarin je van start gaat. In iedere mode krijg je één auto ter beschikking om mee van start te gaan. Naar mate je verder komt in het spel krijg je de kans om extra auto’s aan te kopen.

Het gaat hard, snoeihard maar niet in iedere race. Nu kom ik aan het grootste werkpunt van de game, namelijk de AI. Bij de start van Dirt had ik de moeilijkheid van de tegenstander wat hoger geplaatst. Toch kon ik de eerste races met de vingers in de neus winnen. Net toen ik dacht de AI nog iets hoger te plaatsen kwam ik aan mijn eerste moeilijke race. Niet één, niet vijf maar wel tien keer moest ik proberen vooraleer ik op het podium kwam te staan. En nog een aantal extra pogingen vooraleer ik met de winst kon gaan lopen. Ben je verplicht om iedere race te winnen? Helemaal niet maar het is sterker dan mezelf. Ik wou niet verder gaan als ik niet op het bovenste schavot heb gestaan.

Ik begon toch te twijfelen aan mijn kunnen, ben ik plots zoveel slechter? De races nadien kon ik terug heel vlot winnen zonder de moeilijkheidsgraad van de AI aan te passen. Hou hiermee zeker rekening in het spel, om de x-aantal tijd kom je een race tegen waar de tegenstand het uiterste zal vragen van je kunnen. Dit is niet altijd even leuk maar zorgt aan de andere kant wel voor een grote uitdaging. Het race plezier op zich is zeer zeker aanwezig. Eigenlijk heb je maar je gas, rem en stuur nodig in Dirt. Wil je iets spectaculairder gaan dan kan je ook vaak driften met de handrem op. Het driften in de modder of sneeuw was iets dat ik heel graag ging proberen. Het allerleukste en misschien ook moeilijkste vond ik de Ice Breaker. Korte parcours die volledig uit ijs bestaan. Hierbij is het letterlijk glijden van de ene naar de andere bocht, superfun!!!

In de career mode moet je stempels verzamelen. Heb je de race uitgereden (ongeacht welke plaats) krijg je één stempel. Hiermee kan je meteen verder naar de volgende race. Eindig je de race als eerste dan krijg je 3 stempels. Na x-aantal races heb je x-aantal stempels nodig vooraleer je verder kan. Hoe meer stempels je kan behalen hoe makkelijker je vooruit kan in de career mode. Deze manier van beloning zorgt wel voor de nodige herspeelbaarheid.

Rondom de career mode is een verhaal opgemaakt maar dit blijft behoorlijk oppervlakkig. Naast de keuze van je auto kan je ook je sponsor gaan kiezen. Sponsors belonen jou met extra geld als je enkele opdrachten voor hen kan uitvoeren. Deze opdrachten zijn vaak makkelijk te behalen. Om enkele voorbeelden aan te geven: rij gedurende 20 seconden aan de leiding, haal 2 auto’s in binnen de 10 seconden, maak contact met een tegenstander tijdens het driften,… Behaal je de opdrachten dan krijg je extra cash en reputatie.

Visueel pareltje

Waar je in het spel niet omheen kan is de visuele pracht van het spel. Het opspattende water, de lichtreflecties en veranderende weersomstandigheden zien er stuk voor stuk prachtig uit. Ook de auto’s zijn na de races vuil en de schade die ze hebben opgelopen tijdens de race zijn duidelijk zichtbaar. Op zich vond ik de veranderende weersomstandigheden het leukst, vooral als het hard begon te sneeuwen. Deze zorgen ervoor dat je toch net iets anders moet rijden dan de ronde ervoor. Waar ik het meeste moeite mee had was racen in het donker. Bepaalde races starten in het daglicht en eindigen in het donker, meer dan eens kwam ik in het decor terecht eenmaal het donker werd.

De meeste races vinden plaats in groep, je start met 12 auto’s en jij wil als eerste over de finish. Het spreekt voor zich dat dit niet zonder slag of stoot gebeurt. De schademodellen in Dirt mogen er zeker zijn maar ook hier is de schade slechts visueel. Dit heeft geen invloed op de prestaties van je wagen, in sommige gevallen was dit misschien wel het best!

Alle auto’s kan je visueel gaan pimpen en dit gaat vaak enorm ver. Spijtig genoeg was dit enkel visueel. De prestaties van je auto kan je niet gaan aanpassen. Dit lijkt mij een gemiste kans van Codemasters. Her en der kwam ik een mooie wagen tegen maar doordat zijn prestaties minder waren besloot ik die niet te kopen.

Playgrounds en Multiplayer

Naast de Career mode zijn er nog twee andere noemenswaardige modi. Dit zijn Playgrounds en Multiplayer.

In Playgrounds krijg je de mogelijkheid om je eigen parcours te maken. Heb je het meerdere malen getest en bijgewerkt dan kan je het parcours openstellen voor de community en gaan racen. Deze mode is compleet nieuw voor de Dirt reeks. Waar dit andere gamers enorm kan bekoren ben ik eerder een gamer die graag een parcours voorgeschoteld krijg en meteen kan racen. Ben jij creatief en maak je graag de zotste parcours? Dan is Playgrounds zeker iets voor jou.

De online multiplayer kon mij wel enorm bekoren. Online kan je kiezen welk type race je wil rijden, grafisch moet de game niets inboeten en alles loopt enorm vlot. Jezelf meten tegen echte tegenstanders en je niveau opkrikken, niets wat ik liever doe! Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is het feit dat de matchmaking wel eens op zich liet wachten. De vraag is of de online multiplayer een lang leven zal leiden. Zeker als je merkt dat een nieuwe game nu al moeite heeft om een lobby vol te krijgen.

Waar ik in het begin mijn twijfels had heeft Dirt heeft me toch aangenaam weten te verrassen. Het gaat echt waarover een racegame moet gaan, namelijk racen. Talloze racemodi staan jou te wachten, dit elk met zijn specifieke karakter. Dirt valt op door zijn hoge tempo, gebruik van felle kleuren, opzwepende muziek en leuke races. De Career mode is behoorlijk uitgebreid en zorgt voor een lange speelbaarheid. Ben je liever wat creatief bezig dan is Playgrounds zeker iets voor jou.
Grafisch is de game prachtig.
De reflecties van de zon, opspattend water,… de details springen enorm in het oog en maken het racen een plezier. Het weer dat continue verandert zorgt ook voor een extra uitdaging. De AI is echter te wispelturig in het spel. Dit zal bij sommigen onder jullie zeker wat nodeloze frustratie met zich meebrengen. Hopelijk zal dit snel opgelost worden met een patch.
Ben je op zoek naar een simracer dan ben je hier aan het foute adres. Dirt is op en top arcade waar enkel raceplezier centraal staat zonder veel extraatjes. Het online gedeelte van Dirt staat volledig op punt en verloopt enorm soepel. Hopelijk blijven er voldoende racers online zodat iedereen hiervan kan blijven genieten.

• Grafisch zeer mooi
  • Lange Career mode
  • Veel variatie in het type race