Review: Star Wars Squadrons

Ontwikkelaar: Motive Studios
Uitgever: EA
Beschikbaar op: PS4, Xbox One en PC
Getest op: PS4 pro + PS4 VR

“For My Ally Is The Force, And A Powerful Ally It Is.”

Ik moet toegeven dat ik eigenlijk geen zin heb om een review te schrijven. Ik zit hier te typen, terwijl ik ergens anders kan zijn. Met ergens anders, bedoel ik in “a long time ago in a galaxy far far away”.Star Wars Squadrons heeft mij zwaar te pakken. Ik zou dan ook niets liever willen, dan mijn VR bril aan te doen om terug in een X-wing of Tie Fighter te zitten.

Ik ben niet de grootste Star Wars fan, maar de films heb ik altijd met veel spanning gevolgd. De laatste jaren was ik wat ontgoocheld in de Star Wars games ( uitgezonderd Jedi Fallen Order ). Met de aankondiging van Star Wars Squadrons had ik dan ook zoiets van: ” Waarom moeten ze nu de ruimtegevechten uit een Battlefront game gebruiken als volwaardige titel”? Ik was natuurlijk wel benieuwd wat de game zou bieden, maar mijn verwachtingen lagen eerlijk gezegd niet super hoog.

Trust in the Force of the VR

Star Wars Squadrons is speelbaar in VR. In het verleden heb ik nog eens de aankoop gedaan van een PS4 VR. Ik heb enkele leuke titels mogen testen, maar ik had altijd het gevoel dat er iets ontbrak.

Met Star Wars Squadrons was het tijd om nog eens mijn PS4 VR bril vanonder het stof te halen. Ik wou mijn setting dan ook gepast maken met mijn Kraken Special Edition headset van Star Wars.

Ik herinner mij nog dat ik bij de release van de VR een Star Wars demo had gespeeld die een grote indruk bij mij had nagelaten. Met de oranje flightsuit in je eigen X-Wing op zoek naar een luchtgevecht met The Empire. Ik ben altijd wat teleurgesteld geweest omdat dergelijke games altijd het demo gevoel hadden. Ik bleef altijd wat op mijn honger zitten. Ik had dan ook mijn twijfels met Star Wars Squadrons in VR. Ik dacht dat het wel weer hetzelfde principe zou zijn: “enkele missies in VR, maar geen volledige game”.

Ik kon er niet meer naast zitten. Star Wars Squadrons is de game waar alle fans van Star Wars op hebben gewacht. Het gevoel dat je krijgt wanneer je in de cockpit zit is bijna onbeschrijfelijk.

Het idee alleen al is zalig. Ik zit in mijn zetel met mijn VR bril tegen iemand te strijden die hetzelfde zit te doen. En deze salonbattle wordt vertaald naar een episch ruimtegevecht tussen twee rivaliserende facties.

Vroeger had ik veel problemen met motion sickness. In Star Wars squadrons had ik er niet zo een last van, maar VR blijft wel nog altijd een intensieve ervaring. Mijn speelsessies waren dan ook maximum 3 uren en dat vond ik meer dan voldoende.

Ik nodig je uit om even wat van mijn gameplay te bekijken uit de Story mode:

Feel the power of the Dark and light side

Er zijn twee speelmogelijkheden zijnde de storymode en de multiplayer. Bij het opstarten van de story, dien je eerst twee personages te kiezen. Je volgt het verhaal vanuit het standpunt van de Empire en deze van de New Republic.

Vooraleer de missie start, kan je een briefing bijwonen en praten met je wingmates of andere factiegenoten. Deze momenten dienen om de personages diepgang te geven waardoor je beter het verhaal van je squadron begrijpt. In de eerste missies vond ik deze gesprekken zeer fascinerend, maar naar gelang het einde, waren niet alle verhalen voor mij nog interessant. Ik zocht altijd de snelste weg om terug in de lucht te hangen want daar zit hem het grootste plezier in de game.

Ik had de intentie om de game nogmaals te doorlopen zonder de VR, maar ik kon het gewoon niet. Door de spannende en leuke ervaring wil je altijd terug naar dat realistische gevoel en besloot ik dan maar om gewoon verder te vliegen in mijn virtuele cockpit.

Het verhaal is onderverdeeld in 15 missies onderverdeeld in deze van de New Republic en de Empire. De eerste missie is een prologue, die je meer kan zien als een tutorial.

De missies volg je in het perspectief van de Vanguard ( New Republic ) of Titan squadron ( empire ). De story kan je zeker opnieuw spelen, daar er bepaalde challenges zijn behaald kunnen worden. Deze bestaan uit het voltooien van secundaire missies, niet sterven, onder x-aantal minuten de level uitspelen, … Dit zorgt er voor dat je voldoende uitdaging krijgt naar gelang je eigen kunnen.

*Beeld opgenomen met VR.

Grote keuze toestellen

De keuze van je squadron fighter is tamelijk uitgebreid. Per factie zijn er 4 toestellen aanwezig die naar keuze kunnen aangepast worden. Ieder toestel heeft zijn unieke vaardigheden en dat is duidelijk merkbaar ingame. Je zal dus zelf de afweging moeten maken welk toestel beter bij je doel aansluit.

De toestellen zijn verder cosmetisch aan te passen. Deze modificaties kan je vrijspelen of kopen door de verdiende multiplayer credits. Hiermee bedoel ik dat je deze kan kopen met je eigen vrijgespeeld ingame cash. Het is bijna één van de weinige keren dat we als gamer geen geforceerde reclame ontvangen om weer eens een skin aan te kopen of om meer geld in de game te investeren. Ik kan dit enkel maar toejuichen. In Star Wars Squadrons zie je wat je krijgt en dat is kwaliteit zonder verder geldgewin.

Ik kon mijn ogen bijna niet geloven toen ik het zag, maar de multiplayer in Star Wars Squadrons is volledig speelbaar in VR.

Er zijn twee mogelijkheden in de multiplayer zijnde een klassieke 5 vs 5 en fleet battles.

De fleet battles doen mij wat denken aan een Battlefield game in het type “rush”. Iedere factie moet zijn vloot beschermen. In een vorm van zones kan je met je troepen doorstoten om uiteindelijk het hoofdschip van je tegenstander uit te schakelen. Ieder schip wordt echter nog beschermd door Frigates ( republic ) en Cruisers ( Empire ). De druk om door te stoten komt in de vorm van een moraalbalk. Hoe meer tegenstanders je uitschakelt hoe hoger het moraal wordt waardoor je naar de volgende fase kan.

Fleet battles is enorm spannend. De game geeft je ook de optie om met AI te spelen. Zo kan men zich ideaal voorbereiden voor online battles. Indien de online tegenstand te moeilijk is, kan je nog altijd blijven oefenen tegen de AI spelers. Het grote voordeel is dat je hier ook ervaringspunten voor krijgt. Je wordt dus nooit verplicht om effectief tegen online spelers een duel aan te gaan. Hierdoor kan ieder niveau gemakkelijk blijven doorspelen zonder meteen kapotgeschoten te worden.

*Beeld opgenomen met VR.

*Beeld opgenomen met VR.

De multiplayer is zeer leuk, maar na een tijdje miste ik wel enige variatie. Ik had hier liever nog andere opties gezien. Voor gamers die enkel online willen, kan dit zeer vervelend worden. Hierdoor komt de herspeelbaarheid van de game in het gedrang.

Star Wars Squadrons is een echte topgame en een droom die uitkomt.  De sterkte van deze game is de VR mogelijkheid. Je krijgt hier echt het gevoel dat je deel uitmaakt tussen de spannende ruimtegevechten.

Door de variatie aan fighters van beide facties krijg je enorm veel vrijheid en mogelijkheden. Star Wars Squadrons is de meest realistische versie die je als Star Wars fan kan beleven. Moet je deze game spelen zonder VR? Dit is zeker mogelijk, maar je kan onmogelijk hetzelfde gevoel gaan creëren.

Ik zie jullie in de ruimte in “a galaxy far far away”!

• Volledig speelbaar in VR ( singleplayer en multiplayer )
  • De game waar iedere fan op zat te wachten