Review: Assassin’s Creed III Remastered

Ontwikkelaar: Ubisoft Barcelona
Uitgever: Ubisoft
Beschikbaar op: Xbox One, PS4, PC en Nintendo Switch
Getest op: Nintendo Switch

Dances with sharp blades is back

Ik heb toch eventjes moeten slikken toen ik opnieuw aan de slag zou gaan met Assassin’s Creed III, maar nu in de remastered versie. De originele game dateert al van 2012. In mijn hoofd voelde het nog maar pas enkele jaartjes geleden, maar de game viert echter al zijn zevende verjaardag! Ik kan mij nog herinneren, dat ik een goed gevoel heb overgehouden aan de originele game. Het verhaal en de geschiedenis was zeer boeiend en ik weet nog dat ik de game met de zijmissies zo goed als volledig heb uitgespeeld. In 2012 had de game veel innoverende content zoals het uitbouwen van je dorp, het drijven van handel,…

Met de remastered versie was ik benieuwd of de game mij nog altijd zou kunnen boeien. Mijn oog viel dan ook op de Nintendo Switch versie. Het is de eerste keer dat er een Assassin’s Creed titel op de Switch verschijnt en dan nog een remastered versie.

Maar als we spreken van de remastered versie is er nog de keuze tussen Assassin’s Creed III en Assassin’s Creed Liberation, want beiden zijn aanwezig in de bundel. Je krijgt dus als het ware twee games voor de prijs van één.

De remastered versie brengt ons een verzameleditie van een hoop content zoals alle singleplayer-DLC: Benedict Arnold missies, Hidden Secrets en The Tyranny of King Washington.

De season pass houders van Assassin’s Creed Odyssey hebben de remastered versie reeds gratis bij hun season pas gekregen. Voor de Nintendo Switch is dit echter niet het geval. Er is geen mogelijkheid om de game te verzilveren.

Verhaal

Assassin’s Creed III

Het verhaal gaat verder met Desmond Miles ( hoofdpersonage van de vorige games ). Desmond verliest tijdens zijn zoektocht in een tempel het bewustzijn waarna hij in de Animus wordt geplaatst. In de Animus wordt Desmond zijn bewustzijn getransporteerd naar het jaar 1754, waar hij in de huid kruipt van Haytham Kenway.

Haytham wordt door zijn organisatie uitgestuurd op zoek naar de opslagplaats van de eerste beschaving. Haytham verkrijgt een medaillon die deze toegang zou moeten verschaffen, maar slaagt er niet in om de opslagplaats met deze medaillon te open. Tijdens zijn zoektocht ontwikkelt Haythem gevoelens voor Kaniehtí:io, een Indiaanse krijgster. Enkele jaren later kruip je in de huid van hun zoon zijnde Ratonhnhaké:ton.

Wanneer Ratonhnhaké:ton zijn moeder wordt vermoord, neemt Ratonhnhaké:ton een nieuwe identiteit aan zijnde de naam ‘Connor’. Op zoek naar de moordenaars van zijn moeder en ter bescherming van zijn grondgebied gaat Connor de strijd aan met de Tempeliers doorheen de periode van de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog.

Assassin’s Creed Liberation

Het verhaal van Assassin’s Creed III: Liberation speelt zich af rond dezelfde periode van Assassin’s Creed III met het hoofdpersonage Aveline De Grandpré.

Aveline de Grandpré is voorgekomen uit een geregeld huwelijk tussen haar Franse vader en Afrikaanse moeder. Na de verdwijning van haar moeder wordt ze opgevoed door haar vader die haar introduceert in de hogere rangen van de bevolking. Desondanks de rijke en hoge status van Aveline, neemt ze het op voor de arme lagen van de bevolking en is ze resoluut tegen de slavernij. Later wordt ze opgepikt door Agaté, de leider van de sluipmoordenaars in New Orleans, en ontmoet ze Connor Kenway (het hoofdpersonage van Assassin’s Creed III). Aveline is geen voorouder van Desmond Miles en wordt dus beleefd vanuit een ander personage die in de Animus heeft plaatsgenomen.

Verbeteringen

Het lijkt de dag van vandaag soms vanzelfsprekend dat we bepaalde acties kunnen uitvoeren in een game. Zo denk ik aan het tactisch sluipen, fluiten en tegenstanders in de val lokken. Bij de release van de originele game in 2012 was dit nog niet altijd het geval. Het is dan ook niet altijd even evident om een beoordeling te geven aan een herwerkte versie van een oudere game want we vergeten zeer snel de mogelijkheden die we toen hadden en vergelijken deze met de hedendaagse technologie of ontwikkelingen.

In Assassin’s Creed remastered werd nu de optie “fluiten” toegevoegd aan de game. In de originele game was dit niet mogelijk. Hierdoor kan je nu vanuit de struiken je tegenstanders afleiden om ze zo in stealth neer te halen. Persoonlijk was ik dit al lang vergeten dat die optie nog niet aanwezig was in 2012. Het voelt aan of dat dit altijd aanwezig was. Jammer genoeg werd de optie sluipen niet toegevoegd. Ikzelf heb al uren in Assassin’s Creed Odyssey doorgebracht waar sluipen een grote meerwaarde heeft om bepaalde vijanden in stealth neer te halen. In Assassin’s Creed III remastered is deze optie niet aanwezig waardoor je telkens van struik naar struik zal moeten vorderen om niet opgemerkt te geraken.

Assassin’s Creed remastered werd herwerkt in hun grafische en audiovisuele weergave. Zoals ik hierboven reeds heb aangehaald is het soms moeilijk om terug de originele versie voor je ogen te halen. In die tijd vond ik de game grafisch al in orde maar als we dezelfde standaarden nu zouden toepassen kan het zijn dat dit niet het geval is. We evolueren mee en onze standaard ligt dan ook een stuk hoger.

Gezien ik de game op de Nintendo Switch heb gespeeld kan ik deze onmogelijke grafisch gaan vergelijken met de PC versie. De Nintendo Switch moet normaal gezien grafisch een stuk onderdoen voor de andere consoles en zeker de PC’s. Voor mij is het moeilijk om een verschil te zien in de herwerkte versie gezien ik de originele game nog heb gespeeld op de PS3 maar grafisch mag de game zeker gezien zijn op de Nintendo Switch. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat de game grafisch zo mooi zou uitkomen op de Nintendo Switch. Het beeld is mooi helder en de tekeningen komen goed uit voor een game van 2012. Moet je de game kopen voor zijn grafische pracht? Dan zou ik zeggen neen, alvast niet voor de Nintendo Switch. De Nintendo heeft in combinatie met deze game andere voordelen die je iets verder in deze review kan lezen.

Desondanks de herwerkte versie ben ik toch wat teleurgesteld in de vlotheid van het spel. Ik heb er geen idee van of dit aan mijn Nintendo Switch ligt maar de game laadt soms wat traag. Hierbij bedoel ik dan de framerates en het inladen van de omgeving. Deze voelen niet altijd even vlot aan waardoor het er soms uitziet dat je Nintendo Switch boven zijn limiet zit te draaien. Ik ben niet onmiddellijk de speler die hier oog voor heeft maar als het mij opvalt, dan zal er toch wel iets van waar zijn.

Verder zitten er nog altijd bepaalde glitches in de game die na al die jaren nog even frustrerend kunnen zijn. Hierbij denk ik aan voorwerpen die zweven of deels in de grond of een gebouw verschijnen. Verder voelt het freerunnen niet zo goed aan zoals we deze met de hedendaagse games gewoon zijn. Vroeger kon je wel nog eens je einde tegemoet springen wanneer je gamepersonage niet de handelingen naar wens uitvoerde. Dit is nog altijd het geval en wanneer je met de Nintendo Switch speelt zijn de joysticks een pak kleiner om precies mee te werken ( voor de gewone Joycon ). Bij een achtervolging kwam ik dan ook nu en dan terecht op een klein muurtje, een hekje, … wanneer dit zeker niet nodig was. Maar ik herinner mij dat dit vroeger ook zo het geval was. Zoals ik al heb aangehaald, we zijn de dag van vandaag enorm verwend en onze standaarden liggen een pak hoger dan vroeger. Dit voel je dan ook tijdens het freerunnen. Ik had soms het gevoel dat ik mijn freerun moest uitvoeren met een extra gewicht op de schouders van het personage. Het loopt niet altijd even vlot zoals in de moderne games.

Nintendo Switch Handheld

Het grote voordeel van de Nintendo Switch is voor mij nog altijd de handheld modus. Met Assassin’s Creed III remastered is dit ook niet anders. Je neemt met alle gemak je game mee waar je wil en kan deze dan ook gemakkelijk overal spelen. Hierdoor wordt je dan ook aangespoord om Assassin’s Creed langer te spelen dan wanneer je deze enkel op de TV zou spelen. Ik heb de game getest op TV en heb de handheld modus getest vanuit mijn luie zetel, de slaapkamer, het toilet en in mijn tuin. Van de handheld modus heb ik zeker geen klagen. De game speelt zeer vlot en is nog altijd te spelen op het kleinere scherm.

Weliswaar heb ik nog een kleine opmerking van de handheld modus. Een weekje geleden waren er zomerse temperaturen en ik vond het dan ook ideaal om Assassin’s Creed lekker vanuit mijn ligstoel in het zonnetje te spelen. Ik wil benadrukken het zonnetje omdat ik toch problemen heb ondervonden met de helderheid van het scherm. De game was op de standaardinstellingen niet speelbaar door de helderheid van de zon. Weliswaar moet ik opmerken dat dit niet de schuld is van Assassin’s Creed. Ik heb dit ongemak dan ook kunnen oplossen door de helderheid van het spel op 100% te plaatsen. De game was daarna zeer goed te spelen maar ziet er soms wel wat uit alsof je in een kamer zit die gesponsord wordt door rookwaren.

Buiten te spelen met de helderheid op 100%

Comparisson Trailer

Assassin’s Creed III remastered zou ik aanraden aan de fans die de game met alle inhoud + liberation willen spelen. Om de game te kopen voor zijn grafische weergave of de verbeteringen zou ik eerder negatief antwoorden ( voor de Nintendo Switch versie. De PC versie werd niet getest ).

Weliswaar heeft de Nintendo Switch een grote troef in handen en dat is de handheld modus waardoor je toch geneigd bent om je verhaal op diverse momenten en plaatsen verder te zetten. Met de zomer op komst is dit zeker een aanrader om te spelen vanuit die luie strandstoel maar hou wel rekening met het feit dat je enkele aanpassingen zal moeten doen hiervoor ( zie hierboven onder puntje verbeteringen )

• Veel content. Alle dlc + Liberation
  • Grafische verbeteringen in vergelijking met het origineel
  • De optie “fluiten” is nu ook mogelijk wanneer je in stealth gaat