Review: FINAL FANTASY IX

Ontwikkelaar & uitgever: Square Enix
Platform(s): Playstation 4/ Xbox One/ Nintendo Switch/ Steam

Ik herinner mij nog héél goed toen ik als twaalf jarig ventje mijn Playstation 1 kreeg. Ondersteboven was ik van die machine. Honderden uren heb ik zitten racen, schieten, vechten,… Er is echter een lange tijd over gegaan vooraleer ik begonnen ben met mijn eerste Final Fantasy game. Een vriend begon over de franchise te praten en al snel wist hij mij te overtuigen om Final Fantasy een kans te geven. Mijn eerste game was Final Fantasy VII. Deze game heeft ervoor gezorgd dat ik het RPG genre heb ontdekt en leerde te appreciëren. Final Fantasy IX heb ik toentertijd niet gespeeld, geen idee waarom want er werden heel goeie scores aan het spel gegeven. Zestien jaar later mag ik aan de slag met deze parel en wat ben ik blij dat ik deze heb mogen ontdekken!

Welkom in Alexandria

Het verhaal begint met de groep Tantalus. Een dievenbende die de opdracht heeft gekregen om prinses Garnet te ontvoeren. De Tantalus groep bestaat uit een tiental personen en beschikken over een groot vliegend schip. Baku is de leider van de groep maar is tijdens het spel geen speelbaar personage. Zidane is dit echter wel.

Terwijl de groep een theatervoorstelling opvoert voor alle inwoners van Alexandria gaat Zidane op zoek naar prinses Garnet. De zoektocht en de theatervoorstelling verlopen niet helemaal als gepland. Dit brengt verschillende plots en vaak hilarische taferelen met zich mee. Uiteindelijk lukt het hen om de prinses aan boord te krijgen van hun schip. De prinses wil namelijk zelf vluchten uit het koninkrijk. Waarom ze dit juist wil doen is echter niet duidelijk.

Gerelateerde afbeelding

Tijdens hun aftocht slaagt ridder Steiner, ook een speelbaar personage, erin om aan boord te komen van het schip. De ridder wil koste wat het kost de prinses beschermen en haar terug naar Alexandria brengen. Het valt meteen op dat alle personages een verschillend doel hebben in het spel, dit zorgt ervoor dat de verhaallijn super is om te volgen!

Het laatste hoofdpersonage is Vivi, dit is een zwarte mage. Door een reeks van toevalligheden komt Vivi bij de andere hoofdpersonages, een dreamteam is gevormd en nu kan het verhaal echt beginnen.

Een klassieke RPG

Final Fantasy IX heeft alles wat een klassieke RPG je moet bieden. Een dijk van een verhaal, sterke personages en een goed werkend vechtsysteem. Het turn based vechtsysteem kan je op verschillende manieren gaan aanpassen.

De personages kan je een plaats geven op het strijdtoneel. Heb je een sterk personage met veel HP en krachtige aanvallen, dan plaats je deze beter vooraan. Is je personage iets zwakker maar kan het krachtige aanvallen uitvoeren vanop afstand, dan plaats je deze beter achteraan de groep.

Aan de hand van de uitrusting van de verschillende personages kan je hen sterker of zwakker maken. Specifieke kledij kan er ook voor zorgen dat ze nieuwe aanvallen leren kennen. Na ieder gevecht verdien je xp punten die ervoor zorgen dat de personages stijgen in level.

Soms zal je verschillende technieken moeten gebruiken om je tegenstander te verslaan. Naast aanvallen kan je ook verdedigen, items nuttigen of een speciale aanval uitvoeren.

Een nieuw element in de battles is de ATB. Deze lijn is te zien ter hoogte van je levensbalk. Deze balk vult zich gedurende het gevecht. Is de balk volledig vol dan kan je krachtige aanvallen uitvoeren op je tegenstander.

In het spel zitten er enorm veel verborgen items. Zelf ga ik heel graag op zoek naar alles wat er te vinden valt. Dit zorgt ervoor dat ik ieder hoekje en kantje van de wereld probeer te ontdekken. Door de enorme spelwereld zorgt dit ervoor dat ik veel tijd verlies maar aan de andere kant blijft het keer op keer leuk om verborgen items te vinden.

Enkele nieuwtjes

Geen remake zonder dat er hier en daar een kleine aanpassing wordt doorgevoerd. De eerste toevoeging is er eentje voor de niet fans of de gamers die snel doorheen het spel willen gaan.

Er werd voor gezorgd dat je bij deze remake kan vals spelen. Het is namelijk mogelijk om  altijd aan te vallen met maximale damage, dit geldt trouwens ook voor healing items. Deze toevoeging kan ervoor zorgen dat niet liefhebbers van het genre toch eens aan de slag gaan met deze Final Fantasy. Ieder gevecht kan je afwerken met één aanval en zo vlieg je doorheen het verhaal. Persoonlijk vond ik het spel te leuk om gebruik te maken van deze functie.

Wat ik wel een heel goeie verbetering vond in het spel is het feit dat je Moogle’s kan oproepen. Een Moogle is een wezen die je her en der in het spel tegenkomt. Enkel bij een Moogle kan je het spel opslaan. Een simpele druk op de toets en de Moogle komt eraan. Daarnaast werd er ook voor gezorgd dat je na het verliezen van een battle terug van start kan gaan net voor het gevecht plaats vond. In de oorspronkelijke versie moest je terug van start gaan bij je laatste save point, dit bracht veel frustratie met zich mee!