Review: Naruto to Boruto Shinobi Striker

Ontwikkelaar: Soleil
Uitgever: Namco Bandai
Platform(s): Playstation 4, Xbox One, PC
Getest op: Playstation 4

Japanse manga, weinigen onder ons zijn hier nog nooit mee in contact gekomen. Iedereen kent wel de populaire reeksen als Dragon Ball Z, Gundam Wing, Digimon, Beyblade,… Eenmaal deze reeksen aan populariteit winnen is het slechts een kleine stap om een video game uit te brengen. Zo is dit ook met Naruto to Boruto: Shinobi Striker. De officiële naam van het hoofdpersonage is Uzumaki Naruto, een ninja die continue op zoek is naar erkenning en goedkeuring. In de videogame is je opdracht ook héél duidelijk, jij wil de beste Shinobi (ninja) worden.

Veelbelovend begin

Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van Naruto gehoord. Het was mij dan ook niet heel duidelijk wat ik van de game moet verwachten. Na het aanmaken van mijn eigen personage gaan we al snel aan de slag. En zo geschiedt het, na een korte intro worden we meegenomen in de wereld van Naruto. Enkele hoofdpersonages worden kort aan ons voorgesteld en je krijgt belangrijke plaatsen te zien in de stad. Dan is het tijd om met het echte werk te beginnen. Offline mag je aan de slag met enkele missies. Deze hebben de bedoeling om jou de basis van de gevechten aan te leren.

De beginmissies gaan enorm vlot en de tegenstand werk je met gemak tegen de grond. Na iedere missie krijg je beloningen, geld en verdien je ook ervaring. Afhankelijk van je mentor zal je nieuwe technieken leren. Als je weet dat er enorm veel verschillende mentoren beschikbaar zijn in het spel dan weet je dat je een tijd zoet zal zijn vooraleer je alle technieken zal vrijgespeeld hebben.

Eenmaal je de basis onder de knie hebt wordt het tijd voor het echt werk namelijk een online battle. Naruto to Boruto Shinobi Striker zet enorm in op online vechten, om specifiek te zijn op 4 vs 4 online gevechten.

Onoverzichtelijk teamwork

Zoals gezegd heeft de ontwikkelaar enorm ingezet op online gamen. Dit merk je ook in de single player, er zit niet echt een verhaal in en de missies voelen al heel snel repetitief aan. Online ga je aan de slag met een team van 4 personen. Zelf kan je gaan kiezen hoe jij het slagveld opgaat, je hebt de keuze tussen attack/defence/ranged en healer. Speel je het spel samen met enkele vrienden dan kan je perfect afspreken welke rol iedereen moet aannemen. Ben je gedropt bij enkele onbekenden dan kan het zijn dat jullie met een probleem zitten…

In de matchfixing zit ook een vrij groot probleem, het valt namelijk heel vaak voor dat jij oog in oog komt te staan met een veel sterkere tegenstander. Hoe hoger het level van je tegenstander hoe moeilijker het wordt om de gevechten te winnen. Eenmaal je stijgt in level krijg je toegang tot krachtigere aanvallen en wapens. Komt de vijand af met een zwaard van het hoogste niveau en jij staat er te zwaaien met je blote vuisten, dan weet je dat je in de problemen zit.

De ontwikkelaar heeft zijn uiterste best gedaan om de authenticiteit van het spel te bewaren. Vanaf het begin heb je ook het gevoel dat je in een echte anime wereld bent terecht gekomen. Echter is die authenticiteit niet optimaal in de online gevechten. Naruto en andere personages kunnen zich namelijk verplaatsen op de muren, verre sprongen maken en speciale aanvallen uitvoeren.

“Naruto to Boruto Shinobi Striker zet enorm in op online vechten, om specifiek te zijn op 4 vs 4 online gevechten.”

In online gevechten kan je een tegenstander selecteren die jij wil aanvallen, al is dit echt niet zo evident. Ben jij laag in level dan moet je heel wat aanvallen uitvoeren vooraleer je de tegenstander tegen de grond werkt. Kom je in het gevecht in een 1 vs 2 of 1 vs 3 situatie dan zal je sowieso het onderspit gaan delven. Door de mogelijkheid van het gebruik van muren/hoogtes is het zeer moeilijk om aanvallen af te weren en zal je meerdere malen uw levensbalk op nul zien staan zonder dat je de aanval zag afkomen.

Het spel beschikt zeker over potentieel maar niet alles is ten volle uitgewerkt. Voor de fans is dit zeker een game die ze moeten gespeeld hebben en die ze hoogst waarschijnlijk een tijd lang zullen spelen. De personages zijn de originele uit de anime reeks, de speciale aanvallen en wereld zien er ook héél erg goed uit. Je kan kiezen om de gesprekken in het Japans te laten plaatsvinden wat leuk is voor de fans. Persoonlijk ben ik geen zo een fan van de Japanse taal en laat ik alles in het Engels plaatsvinden. De muziek, die bescheiden voorkomt in het spel, lijkt ook zo uit de reeks geplukt.

Naruto to Boruto: Shinobi Striker kon mij in het begin zeker en vast bekoren. Geen steile leercurve en alles wordt mooi uitgelegd. Echter na een paar uur was het spel te repetitief. Continue dezelfde gevechten aangaan of online gevechten aangaan. Het spel is zeker een must have voor de fans van de reeks. Verschillende technieken van de gevechten zijn heel mooi uitgewerkt en alles is authentiek, je kan zelf kiezen voor de originele stemmen.
De sfeer van het spel zit zeker goed, de matchmaking kan echter een stuk beter. Wanneer je als beginner gedropt wordt tussen een hoop ervaren spelers dan is er maar weinig wat je kan doen. Het verbeteren van je wapens en je personage in het algemeen geeft een leuke uitdaging voor jou als speler. Het grootste minpunt van het spel is het overzicht in de gevechten, dit is soms helemaal zoek. Sta je oog in oog met meerdere vijanden dan is je overlevingskans enorm klein.

• Een echt Anime gevoel
  • Authentiek
  • Veel content om personage uit te bouwen