Review: The Elder Scrolls Online Summerset

PS4
PC
Xbox One

Vaarwel Morrowind

Na onze avonturen in Morrowind is het tijd om een nieuwe horizon te verkennen. De invitatie van Koningin Ayrenn is dan ook meer dan welkom in de nieuwe DLC van The Elder Scrolls Online Summerset

Door de verordening van Koningin Ayrenn hebben buitenstaanders voor het eerst toegang tot het geheimzinnige eiland Summerset.

Reis door de weelderige bossen, tropische lagunes en oeroude koraalgrotten dat het eiland rijk is. Verken het gloednieuwe gebied dat zelfs nog groter is dan de gigantische uitbreiding van vorig jaar, Morrowind. Ga op zoek naar de mysterieuze Psijic Order, een geheime samenleving van magiërs op het eiland Atraeum, om een nieuwe Skill Line met krachtige, tijd buigende vaardigheden aan te leren. Vergeet niet om de hoogste top van Summerset te beklimmen naar de stad Cloudrest en groepeer je om vijanden aan te pakken in een uitdagende trial voor 12 spelers.

Blacky en Goofy gingen alvast het avontuur samen aan op zoek naar de geheimen die de eilanden van Summerset te bieden hadden.

Goofy, onze circusartiest

Summerset

De Summerset DLC is naar onze mening enorm. Je kan je als het ware uren bezig houden in het grote en interessante landschap. De verschillende locaties zijn terug gevuld met een groot aantal missies. De ene natuurlijk wat interessanter of de andere. Wij hebben alvast opgemerkt dat je gauw enkele uren verder bent en je eigenlijk nog niet zoveel gedaan hebt. Onze drang naar avontuur is soms zodanig groot, dat we gauw een hele reeks aan missies voorgeschoteld krijgen. Dan is het de vraag, welke missielijn gaan we nu eens volgen?

Shimmerene

Shimmerene is gekend als de stad van de lichten. Wanneer je het hoofdstuk van Summerset start, kom je hier terecht als startpunt. Je zal al gauw gaan merken dat het land en de hoofdstad hun bijnaam niet gestolen heeft. De vele lichtjes, de glimmende torens geven terecht de bijnaam City of light of zoals wij het heten: ” Shimmer and Shine”.

De hoofdstad van Shimmerene is Alinor. Hier heerst de Proxy Queen Alwinarwe. De stad wordt gekenmerkt door grote glimmende torens. Je ziet de stad al van ver op de enorme kaart van Shimmerene. Hier ondervonden wij dan ook het nadeel van de grote stad. Terwijl je in een klein dorpje soms snel even naar de plaatselijke handelaar kan gaan, moet je in Alinor toch even op zoek naar die benodigde werkbank of handelaar. Hier ben je dan ook even zoet mee. Het voordeel of nadeel is dat je ondertussen wel weer enkele missies zal krijgen van de plaatselijke bevolking.

Cloudrest

Cloudrest is gebouwd op de piek van Eton Nir en is de thuisbasis van de Welkynar Gryphon Knights en hun Aerie. Maar wees gewaarschuwd: door een onvoorziene catastrofe is de Goddelijke Vervolging gedwongen de stad te evacueren en de hoofdpoort te barricaderen.

Om binnen te geraken moet je wellicht een ander pad gaan vinden. Als je de verhaalmissie volgt kom je gemakkelijk terecht waar je moet zijn.

Chrystal Tower

Ook bekend bij de Hoge Elfen als Crystal-Like Law. Dit heilige monument is zowel een plaats van onderzoek als een mausoleum voor de geëerde doden.

Aan de top bevindt zich een krachtig kristal met de naam Transparante wet, hoewel het doel ervan een mysterie is voor iedereen behalve de hoogst gesitueerde Sapiarchen.

Lillandril

Lillandril bevindt zich aan de noordwestelijke kust van Summerset. De stad van Lillandril herbergt zowel het College van Sapiarchen en de Mages Guild. Beide groepen staan bekend om hun groeiende rivaliteit.

Rellenthil

Rellenthil is terug te vinden in het hart van Summerset en is gekend voor zijn entertainment. Daar kunt u genieten van artistieke uitvoeringen door het beroemde House of Reveries of kan je wat gaan ontspannen in het plaatselijke Bathhouse.

Psijic Order Skill Line

In Summerset wordt je al gauw geconfronteerd met de Psijic Order. Deze staan tamelijk centraal in de verhaallijn die je moet volgen. Hier wordt je dan ook beloond met een volledig nieuwe skill line die naar onze mening enorm krachtig is.

Deze skill line past dan ook volledig in de opbouw van mijn personage ( Blacky2210 ) gezien ik mij al een tijdje aan het bezig houden met de verschillende vormen van magie.

De nieuwe skill line is voornamelijk gebaseerd op de manipulatie van de tijd. Zo kan je even terug gaan keren in de tijd of kan je de tijd net eventjes stil gaan zetten om toch zo de bovenhand te krijgen in het gewenste gevecht. De passieve krachten zijn ook aanraders gezien deze je een goede defense geven. Om een voorbeeld te geven is er de ‘concentrated Barrier’ die ervoor zorgt dat je extra bescherming krijgt wanneer je gaat gaan blocken.

De extra actieve, passieve en ultimate krachten komen zeker van pas en zijn een mooie investering voor je skill points.

Jewelry Crafting

Met de ESO Summerset update krijgen we een nieuwe vorm van crafting, zijnde de kunst om zelf juwelen te gaan maken.

Natuurlijk is het allemaal terug wat zoeken welke benodigdheden je nodig hebt om een juweel te maken. Het menu is opgesteld zoals we dit kennen met de creation, deconstruct,… De benodigdheden zijn tevens level gebonden. Zo is Pewter, Copper, Silver, Electrum en Platinum nodig als basis om je juweel te maken. Dit zorgt alvast voor een leuke extra om je personage naar wens aan te passen.

Persoonlijk hebben wij hier nog niet zoveel genot uit gehaald daar ons level nog te laag is. Je vindt soms gemakkelijker de juwelen naar wens dan dat je deze zelf kunt gaan creëren. Hier krijgen wij het gevoel dat je niet het maximale van voorwerpen kunt gaan benutten zonder geneigd te zijn om even een bezoek te brengen aan de Crown Store.

Het valt ons op dat de juwelen crafting tafels net zoals de andere crafting benodigdheden overal gaan opduiken ( die ook logisch is ). Voor de gamers onder ons die niet in het bezit zijn van de Summerset upgrade, zal je dan ook de melding krijgen dat je hiervan geen gebruik kan maken. Wat mij ook is opgevallen is dat mijn vrouw, die geen houder is van de Summerset editie ook de benodigdheden kan verzamelen om juwelen te maken. Dit lijkt mij dan ook waardeloos gezien je er zo goed als niets mee kan aanvangen. De enigste reden die ik hiervoor kan bedenken, is dat je deze kan gebruiken als ruilmateriaal of om je guild te ondersteunen.

Gryphon

Het eiland van Summerset brengt ons ook een magisch wezen zijnde de Gryphon. Het dier is half leeuw en half arend.

Je kan dit wezen enkel terug gaan vinden op het eiland van Summerset. Dus even uitkijken is de boodschap. Echt vriendelijk zijn ze ook niet.

Nieuwe Trial

In deze uitbreiding kan je twee nieuwe publieke ‘dungeons’ terugvinden. Deze zijn voor iedereen toegankelijk. Let wel, het is niet aangeraden om alleen op ontdekking te gaan in deze dungeons. Probeer enkele vrienden of medespelers samen te krijgen en ga de strijd aan met de vijand. De dungeons zijn leuke afwisselingen naast de main story. Je moet er echt gaan knokken om te overleven, niets leuker dan samen zege te vieren tegen een vijand die enorm sterk is. Naast de dungeons heb je ook nog de zogenaamde ‘World Bosses’. Hier geldt hetzelfde principe, ga de strijd niet alleen aan of je bent sowieso de klos!

In Summerset wordt er ook nog de ‘Cloudrest trial’ geïntroduceerd. Deze trial is specifiek ontworpen om met 12 spelers de uitdaging aan te gaan. In tegenstelling tot de ‘dungeons’en ‘world bosses’ heb je hier echt een tactiek en teamwork nodig. Probeer duidelijk af te spreken hoe je alles gaat aanpakken, anders zal je de trial nooit tot een goed einde kunnen brengen. Geduld en veel oefenen is de boodschap!

The Elder Scrolls Online Summerset editie heeft ons zeker kunnen bekoren. Je krijgt een zeer grote uitbreiding aan missies, een enorme map met massa’s locaties, een nieuwe trial, mogelijkheid om juwelen te craften en vooral veel speel en avontuurplezier met je online vrienden.

Weliswaar is er iets dat ons tegen de borst stoot, en dat is het net iets te commerciële aspect van de game. We begrijpen de beslissingen die men maakt inzake de premium functies en de DLC wanneer het om een PC game gaat, gezien de mogelijkheden daar net iets anders zijn. Wat wij echter niet begrijpen, is de beslissing die men neemt wanneer het over een console game gaat. Wanneer je de Summerset editie koopt is deze net zoals de rest van de uitbreidingen terug account en server gebonden. Dit wil zeggen dat je enkel met je ingelogde account op de gekozen server kan spelen. Hierdoor werd het onmogelijk om mijn vrouw ook de Summerset uitbreiding te laten testen op de PS4. De enigste mogelijkheid voor haar was dan maar om een extra personage op mijn PS4 account te laten aanmaken. Dit allemaal terwijl mijn PS4 zelfs als primaire account staat ingesteld.

• Enorme map met veel missies en extra’s
  • Uren speelplezier ( naar gelang je eigen tempo )
  • Zeer gedetailleerd verhaal